Kousholt, K. (2007). Selvevaluering: Når elever evaluerer sig selv. I J. Saarup, J. Vinther Andersen & P. Ulholm (red.), Veje til en styrket evalueringskultur: Erfaringer fra to års udviklingsarbejde (1 udg., s. 47-62). Forlaget CVU København og Nordsjælland.
Kousholt, D. & Højholt, C. (2012). Om at observere sociale fællesskaber. I J. Klitmøller, K. Nielsen & M. Pedersen (red.), Deltagerobservation: en metode til undersøgelse af psykologiske fænomener (1. udg., s. 77-90). Hans Reitzels Forlag.
Kousholt, K. (2015). Evaluering for læring. I J. Rasmussen, C. Holm & A. Rasch-Christensen (red.), Folkeskolen - efter reformen (1. udg., s. 133-156). Hans Reitzels Forlag.
Kousholt, K., Krejsler, J. B. & Nissen, M. (2019). Indledning. I K. Kristine, J. B. Krejsler & M. Nissen (red.), At skulle ville: Om motivationsarbejde og motivationens tilblivelse og effekter (s. 11-20). Samfundslitteratur.