Lektor Niels Bonderup Dohn fra Aarhus Universitet har introduceret en inquiry based-tilgang til arbejdet med interaktive laboratorier for projektets deltagende skoler. Dette har betydning for, hvordan man benytter simulationer i undervisningen, og Niels Bonderup Dohn peger på, at det vigtigste er, at eleverne har hvis grad af selvbestemmelse.
Han refererer til Self-Determination Theory – en forskniningsbaseret teori, der beskriver tre centrale behov knyttet til elevens mulighed for at opleve indre motivation. Det drejer sig om autonomi, social forbundethed og et behov for at opleve sig kompetent. Behovet for autonomi er det vigtigste af de tre behov.
Oplevelsen af autonomi knytter an til en følelse af, at man handler ud fra sine egne værdier og interesser, der kan være med til at vise forskellige grader af elevens selvbestemmelse i undervisningsaktiviteterne og kommenterer i forhold til de forskellige former:
Denne gradinddeling af elevens autonomi i forhold til undervisningens aktiviteter og mål.
“Hvis eleverne blot benytter en simulering, der er stramt struktureret og ikke giver frie valg, vil der være tale om ekstern regulering og introjektiv regulering. Det er dermed mere pligt end spændende,” forklarer Niels Bonderup Dohn.
Programmet Scratch er et gratis og velkendt programmeringssprog udviklet af amerikanske MIT og er med sin dynamiske og objektorienterede format et interessant værktøj at arbejde med i InterLab i forhold til at give eleverne mulighed for selv at skabe simulationer. Niels Bonderup Dohn har tidligere har undersøgt Scratch i undervisningskontekster, hvilket kommer flere af de deltagende skoler til gode.
“Hvis forløbet ikke giver eleverne reelle frie valg, mister de interesse og motivation. Der skal være plads til personalisering og leg, og det kan lade sig gøre med Scratch – at de gør et produkt til deres helt eget,” forklarer han og fortsætter:
“Det er essentielt, at aktiviteterne ikke styres for stramt. Et meget lukket forløb er ikke gavnligt for motivationen. Der skal være plads til at eksperimentere med kodningen,” slutter han.