DPU

Aarhus Universitets segl

E3U

Efteruddannelsen i Entreprenørskab


E3U-efteruddannelsen i entreprenørskab ruster dig til undervise i entreprenørskab og innovation, og lige så vigtigt at integrere og anvende innovation og entreprenørskab i andre fag. Uddannelsen er praksisnær og tager udgangspunkt i din faglighed og konteksten på din uddannelsesinstitution. Den grundlæggende logik er, at du tilegner dig kompetencer inden for entreprenørskabsundervisning ved selv at gennemgå en entreprenøriel proces, der har fokus på at udvikle et undervisningsforløb eller et andet nyt didaktisk tiltag. Som modellen illustrerer, består forløbet dels af 4 seminarer, dels af mellemliggende moduler, hvor du arbejder med dit entrepreneurielle projekt med sparring fra medkursister og undervisere. På seminarerne får du både teoretiske og metodiske input, men påbegynder også arbejdet med at bringe dit projekt videre.

På uddannelsen deltager lærere og undervisere fra grundskolen, de gymnasiale og videregående uddannelser i hele Danmark. Du får en unik mulighed for at skabe et netværk på tværs af uddannelsesinstitutioner, ligesom der er fokus på redskaber og metoder, som kan anvendes på alle niveauer. Ved at følge kurset sammen med en kollega fra din arbejdsplads sikrer du dig både en sparringspartner gennem hele forløbet og opbakning, når det nye koncept skal forankres hjemme i organisationen. Desuden bliver du tilknyttet en læringsgruppe, som skaber rammen for nye perspektiver og inspiration, peer feedback m.m.

Visuel fremstilling af E3U-Modellen tegnet af Ivara Kommunikation.

E3U-efteruddannelse udbydes i en Del 1 og Del 2

Del 1 gennemføres som et selvstændigt 3-måneders forløb, og består dels af 4 heldagsseminarer og dels arbejde med egen undervisningspraksis. På del 1 introduceres grundlæggende teori om entreprenørskab, mens fokus særligt er på at omdanne teori til praksis og bruge den på konkrete undervisningssituationer.

Del 2 forudsætter at man har gennemført del I og fået godkendt den afsluttende prototype. På del 2 er der fokus på forankring af entreprenørskabsundervisning: Således flytter fokus sig fra udvikling af et enkelt undervisningsforløb til evaluering, progression og sammenhæng ml forskellige tiltag på innovations- og entreprenørskabsområdet.

Del 1 og Del 2 svarer begge til en arbejdsindsats som et 5 ECTS-forløb.

E3U: Efteruddannelse i entreprenørskab del 1

E3U-efteruddannelsen i entreprenørskab udvikler lærere og underviseres kompetencer i entreprenøriel undervisning i både grundskolen, på gymnasiale ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. 

Med en fælles efteruddannelse i entreprenørskab skabes sammenhæng og progression i elevernes og de studerendes uddannelse. På E3U arbejder vi med entreprenørskabsundervisning med udgangspunkt i de fire entreprenørielle dimensioner: 

  •  Personlig indstilling, omverdensrelation, handling & kreativitet.

Arbejdet tager udgangspunkt i deltagernes egen daglige praksis. På den måde rustes deltagerne til at inddrage entreprenørskab som både teoretisk begreb, som metode og som konkrete værktøjer i en uddannelseskontekst.

Det er en vigtig pointe på E3U, at man både kan undervise i, med og for entreprenørskab. Dermed er det ikke et vilkår, at man går på kompromis med fag-fagligheden, men snarere giver det mulighed for at tænke alle fagligheder på nye måder. 

Uddannelsens opbygning

Undervisningen forløber som fire seminarer hvorimellem deltagerne arbejder med et undervisningsforløb i deres egen praksis. E3U-forløbene fokuserer overordnet på fire kompetenceområder:

  • Entreprenørskabsunderviserens mindset og roller, refleksion over egen praksis samt samarbejde og forankring i organisationen.
  • Traditioner og begrundelser for entreprenørskabsundervisning. Entreprenørskabsundervisningens snitflader med samfundsforhold, fagfaglighed og dannelsesbegreber.
  • Entreprenørskabsdidaktik og –metode samt evalueringskompetencer
  • Metoder, teknikker og værktøjer (undervisningsressourcer), der skaber handling i praksis. 

I hele forløbet vil du arbejde med og i den samme arbejdsgruppe, som underviserne på uddannelsen sammensætter. Det betyder, at du som deltager får opbygget et netværk, der både rummer kolleger fra andre institutioner og mindst én kollega fra din egen institution. Det vil i hele den periode, uddannelsen varer, også være muligt at sparre med den underviser, der er knyttet til din arbejdsgruppe.

Den samlede forventede arbejdsbelastning vil være ca. 130 arbejdstimer fordelt på arbejde i og med egen praksis samt aktiv deltagelse på seminarerne. Der udstedes et kursusbevis for gennemført efteruddannelse.

Hvem kan deltage?

E3U-efteruddannelsen i entreprenørskab er for dig, der underviser

  • i grundskolen
  • på de gymnasiale ungdomsuddannelser
  • på de videregående uddannelser

Vi har også gode erfaringer med deltagere som fx læringskonsulenter fra kommuner, karrierevejledere på universiteterne og privatpraktiserende konsulenter samt undervisere på erhvervsuddannelserne.

Du deltager med en kollega

Et af kerneelementerne i E3U er en “buddy-ordning”. Derfor er det vigtigt, at I deltager mindst to personer fra samme institution. På den måde kan I i fællesskab arbejde med de fire kompetenceområder i jeres egen praksis. Buddyordningen skal bidrage til at øge læringsudbyttet og forankringen.

Hvis I kun kan afsætte ressourcer til én underviser, så tilmeld ham/hende alligevel - så forsøger vi at hjælpe med at finde en buddy i geografisk nærhed.

Hvem er underviserne?

På efteruddannelsen møder du dygtige undervisere fra AU og Generation Turbo, som alle arbejder praktisk med didaktik og entreprenørskab til hverdag på et eller flere niveauer i uddannelsessektoren.

De primære undervisere på uddannelsen er Sarah Robinson og Helle Meibom Færgemann fra CUDiM, Aarhus Universitet samt Julie Skaar fra Generation Turbo.

E3U: Efteruddannelse i entreprenørskab del 2

E3U Del 2 er en top-op på E3U Del 1 og bygger videre på deltagernes entreprenørielle kompetencer med særligt fokus på organisation og forankring.

Dette forløb bygger ovenpå E3U‐forløbet og henvender sig til undervisere med nogen eller meget
erfaring med entreprenørskabsundervisning eller undervisning med entreprenørskab som metode.
Forløbet har til formål at understøtte deltagernes udvikling af en mere varieret, teoretisk funderet og
reflekteret undervisningspraksis. Yderligere sigter forløbet på at sætte deltagerne i stand til at inspirere
og sparre med kolleger, der er nye på entreprenørskabsfeltet. Sidst men ikke mindst tilegner deltagerne sig
kompetencer inden for forankring af entreprenørskabs‐ og innovationsundervisning på uddannelsesinstitutionerne. Gennem forløbet arbejdes der med føgende temaer:

  • Forskellige procesmodeller til entreprenørskabsundervisning – vi ser på forskelle og ligheder
    samt fordele og ulemper.
  • Progression i entreprenørskabsundervisningen, eksempelvis mellem forskellige niveauer i
    undervisningssektoren samt mellem obligatoriske og valgfrie forløb.
  • Feedback, bedømmelse og evaluering i forbindelse med entreprenørskabsundervisning: De særlige udfordringer på dette felt samt mulige løsninger.
  • Forskellige underviserpositioner og ‐roller i forbindelse med entreprenørskabsundervisning.
  • Forankring af undervisning i og med entreprenørskab på uddannelsesinstitutionen: Hvordan
    bliver kolleger interesserede i og i stand til at inddrage innovation og entreprenørskab i
    undervisningen?

Gennem forløbet arbejder deltagerne med at nyudvikle eller videreudvikle samt forankre eget
undervisningsrelateret projekt, så det giver værdi for hele uddannelsesinstitutionen. Projektet
rapporteres som fri skriftlig opgave.
E3U‐efteruddannelsens Del 2 er normeret til en arbejdsindsats på 130 timer svarende til ca. 5 ECTS.

Hvem kan deltage?

E3U-efteruddannelsen i entreprenørskab er for dig der har gennemført E3U Del 1 og underviser

  • i grundskolen
  • på de gymnasiale ungdomsuddannelser
  • på de videregående uddannelser.

Derudover har vi gode erfaringer med deltagere, der eksempelvis er ansat som læringskonsulenter i kommuner, karrierevejledere på universiteterne og privatpraktiserende konsulenter samt undervisere på erhvervsuddannelserne.

Du deltager med en kollega

Et af kerneelementerne i E3U er en “buddy-ordning”. Derfor er det vigtigt, at I deltager mindst to personer fra samme institution. På den måde kan I i fællesskab arbejde med de fire kompetenceområder i jeres egen praksis. Buddyordningen skal bidrage til at øge læringsudbyttet og forankringen.

Hvis I kun kan afsætte ressourcer til én underviser, kan I alligevel tilmelde ham eller hende - så forsøger vi at hjælpe med at finde en buddy i geografisk nærhed.

Hvem er underviserne?

På efteruddannelsen møder du dygtige undervisere fra Aarhus Universitet og Generation Turbo, som alle arbejder praktisk med didaktik og entreprenørskab på et eller flere niveauer i uddannelsessektoren.

De primære undervisere på uddannelsen er Sarah Robinson og Helle Meibom Færgemann fra CUDiM, Aarhus Universitet, samt Julie Skaar fra Generation Turbo.