DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Teknologiforståelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Digitale læremidler kræver dygtige lærere

16.01.2020Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale læremidler altid grundig didaktisk refleksion. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om de muligheder, digitale læremidler giver i skolernes danskundervisning – og om de udfordringer og begrænsninger, der følger med.

Kønsfordomme skaber computeruligeheder

02.12.2019Formentlig grundlægges skævheden kønnene imellem på it-uddannelserne allerede i folkeskolen. Det er en af konklusionerne i den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers it-kompetencer, ICILS

Viden og værktøjer


Viden på video

2019

Perspectives On Robots. A Reality Check of Imagined Futures 11. december 2019

  1. Jessica Sorenson og Karolina Zawieska: Ethnographic research in robotics
  2. Kathleen Richardson og Cathrine Hasse: Experimental approaches: Sociodrama and Mini-publics
  3. Andreas Pyka: Development of robots: Coping with uncertainty, bounded rationality and complexity
  4. Ben Vermeulen: Economic impact of robotization: Just the usual structural change?

2015

Technucation: Teknologiforståelse før, nu og frem. Konference 5. marts 2015

  1. Cathrine Hasse: Technucationprojektet
  2. John Dakers: Technological Literacy
  3. Larry Cuban: How Technology Use Has and Has Not Altered Classroom Teaching in the U.S.
  4. Hvorfor er der brug for forskning i professionsrettet teknologiforståelse? Paneldebat med Dorte Steenberg, Næstformand i Dansk Sygeplejeråd. Dorte Lange, Næstformand i Danmarks Lærerforening, Anne Kristensen, Leder af Hjemmeplejen Gladsaxe Kommune.
  5. Hvordan kan vi ændre på problemstillingen gennem uddannelserne? Paneldebat med Linda Schumann Scheel, Prodekan for Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol. Tove Hvid Persson, Dekan for Læreruddannelserne, UCC. Anne Mette Jørgensen, Institutchef, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol
  6. Hvilken rolle skal forskningen spille ift. teknologiforståelse i fremtiden? Paneldebat med Randi Brinckmann, Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol, Jens Haisler, Chefkonsulent, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Lise Tingleff Nielsen, Forskningschef, UCC, Helene Hoff, Chefkonsulent, Undervisningsministeriet

 

2011

Det tredje rum: Teknologiforståelse i humaniora. Konference 6. december 2011

  1. Cathrine Hasse: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion
  2. Hans Siggaard: Teknologi og myter – fortællinger fra i dag og i går og måske fra fremtiden om, hvad teknologi er
  3. Don Ihde, SUNY, USA: The Designer Fallacy and Technological Imagination
  4. John R. Dakers, Delft University of Technology, Holland: Technological Literacy Defined
  5. Lektor Finn Olesen: Dannelse og teknologi - hen mod en opbyggelig teknologiforståelse
  6. Helle Mathiasen: Undervisning og it, hvorfor?
    Professor Jacob Wamberg¸ Afdeling for Kunsthistorie, AU: Kunst og teknologi

Nyhedshistorier fra DPU

13.08.2018 |

Ny undersøgelse om betydningen af kommunikationsteknologi for unge med handicap

Forældre til børn med handicap spiller en central rolle med at skabe nybrud og dermed forandre de kommunale tilbud. Det gælder eksempelvis omkring adgang til nye teknologier og til udvikling af nye institutioner for deres børn med handicap, viser nyt forskningsprojekt fra DPU, der har undersøgt, hvordan unge med handicap benytter sig af…

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udvikling er ikke gunstig for legen, lyder det fra to legeforskere i det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk.

10.01.2018 |

Teknologi skal få flere børn ud i naturen

Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive indendørs med blikket rettet mod skærmen. Nu skal et nyt forskningsprojekt med forskere fra DPU, Aarhus Universitet i spidsen vise, hvordan teknologien også rummer et kæmpe potentiale til at gøre børn…

Viser resultater 10 til 12 ud af 38

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Fra ABC til WWW

29.05.2019Featureartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Skolen er langt fremme i de forkerte it-sko

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været lang

Lærerens dømmekraft er under pres

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test

Viser resultater 10 til 12 ud af 34

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Bøger om teknologiforståelse

Rapporter og working papers

 

Robotter i Folkeskolen. Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser

Gertrud Lynge Esbensen, Cathrine Hasse, Liv Gudmundsen, Mia Mathiasen, Mathias Breum, Kira Pumali, Emilie Brinks Andersen, Stine Harrekilde, Nanna Arason, Signe Rieland, Luna Lund Mathisen & Allan Sayedmirza

Understanding and developing “Technological Literacy” through Living Labs in teacher vocational

Working paper af Lene Storgaard Brok og Vibeke Schrøder, 2013

Sygeplejerskeuddannelse og teknologi

Working paper af Gertrud Lynge Esbensen,  2012

Læreruddannelsen før og nu - med et særligt blik på teknologi

Working paper udarbejdet af Ann-Therese Arstorp, 2012

Teknologiforståelse blandt lærer- og sygeplejerskestuderende

Teknologisk Instituts baseline survey. Offentliggjort d. 4. september 2012

Technological Literacy Seminar. A review of Definitions 

Jamie Wallace, 2011

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling