Jagten på personlig branding

Unge studerende jagter det gode cv for at kunne skille sig ud. Men det er ikke kun de unges ansvar at gøre sig attraktive for erhvervslivet. Universiteterne har et ansvar for at forbinde studiernes fag med karriere og erhverv, lyder det fra ungdomsforsker Camilla Hutters.

De arbejder gratis i månedsvis, erstatter fag med praktikophold, er frivillige, blogger, netværker og jagter relevante studiejob. Samtidig er målet tocifrede karakterer. For nutidens universitetsstuderende er cv’et ikke længere bare en faktuel levnedsbeskrivelse, det er blevet en personlig varedeklaration, der skal profilere dem. Derfor fokuserer et stigende antal studerende på at få erfaringer uden for studiet, som fx frivilligt arbejde.