Aarhus Universitets logo
Barnets trivsel, tryghed og tilknytning er omdrejningspunktet for det pædagogiske arbejde i dagtilbud af høj kvalitet, der samtidig har mange børn i udsatte positioner. Det viser et nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet.
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU sætter fokus på de usynlige forandringer inden…
Årets første Asterisk Live bød på tre forskellige blik på Grundtvig. Under overskriften: Grundtvig – hvad kan vi bruge ham til i dag? gik tre forskere efter tur på talerstolen og fremlagde deres blik på Grundtvig.
For et år siden blev et antal forskere på DPU anmeldt for videnskabelig uredelighed i forbindelse med publikationer, som vedrørte folkeskoleområdet i almindelighed og folkeskolereformen i særdeleshed. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (Nævnet) har…
I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder Nørrebroløb, fællesspisning og andre aktiviteter i tæt samarbejde med lokale ildsjæle og professionelle…
Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.
Børns brug af mobiltelefoner i skolen er et af tidens mest omdiskuterede emner. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet af danske skolers mobilregler viser, at selvom de fleste skoler indfører reglerne for at mindske forstyrrelser i timerne,…
Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukturer, skolekulturer og manglende samarbejde spænder…
Det pædagogiske arvegods er populært. I det nye nummer af DPU's magasin Asterisk kigger vi med, når pædagogikken retter blikket bagud
Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun til professor i uddannelseshistorie ved DPU, Aarhus Universitet.
Side 18 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.