DPU

Aarhus Universitets segl

Program og workshops

Program


9.30-10.00:
Registrering og kaffe

10.00-10.10:
Velkomst og rammesætning af programmet
Ved lektor Dorte Kousholt, DPU, Aarhus Universitet

10.10-10.45:
Bevægelser mod praksisnære samarbejder mellem PPR og skolens professionelle. Koncept- eller kontekstualisering?
Ved Ph.d.-studerende Christoffer Granhøj Borring, UCL og DPU, Aarhus Universitet

10.45-11.20:
’Hverdagslivets politik’ i PPR arbejde – om engagement i at gøre en forskel i det tværprofessionelle arbejde
Ved Lektor Maja Røn-Larsen, Roskilde Universitet

11.20-11.50:
Kaffepause + deltagerinvolvering

11.50-12.25
Erkendelse på tværs af fagligheder i PPR
Ved Adjunkt Rolf Hvidtfeldt, Aalborg Universitet

12.25-13.30
Frokost

13.30-14.30
Workshops

14.30-15.00:
Kaffepause + deltagerinvolvering

15.00-15.35:
Børnefællesskaber og situeret ulighed – om børns betingelser for deltagelse og voksnes samarbejde herom
Ved Professor Charlotte Højholt, Roskilde Universitet

15.40-16.20:
Paneldebat med oplægsholdere

16.20-16.30
Opsamling på input fra deltagerne og afrunding

Workshops

Samarbejde om skolevanskeligheder fra elevers og forældres perspektiver

Charlotte Madsen, Ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet

Workshoppen tager udgangspunkt i mit ph.d.-projekt, hvor jeg undersøger skolevanskeligheder fra et elevperspektiv. Jeg har igennem et skoleår fulgt en række elever igennem hele skoledage på tværs af timer, aktiviteter og frikvarter og har været nysgerrig på, hvilke udfordringer og dilemmaer eleverne oplever i skolen. Samarbejdet om eleverne har stor betydning for deres skoleliv, men bliver også nogle gange en del af problemet. Jeg vil vise eksempler fra mit empiriske materiale med særligt fokus på elevers og forældres perspektiver og lægge op til diskussion af, hvordan forskellige problemforståelser, kategoriseringer og normalitetsforståelser udfordrer samarbejdet og får betydning for elevernes selvforståelse og deltagelsesmuligheder i skolens fællesskaber. Vi skal se eksempler på, hvordan samarbejdet nogle gange bliver konfliktfyldt og låser sig fast, og vi skal drøfte, hvordan forskellige perspektiver og fagligheder i samarbejdet også kan skabe nye forståelses- og handlemuligheder for både voksne og børn.


Pædagoger i tværfagligt samarbejde om bekymringsbørn

Lektor Anja Stanek, Syddansk Universitet og adjunkt Rolf Hvidtfeldt, Aalborg Universitet

Der har i en årrække været stigende fokus på tidlige indsatser i forhold til bekymringsbørn. Dette fokus er tæt forbundet med stigende forventninger til, at samfundsmæssige problemstillinger på den lange bane, skal adresseres på den korte bane af pædagoger i dagtilbud i tværfagligt samarbejde med PPR. I et igangværende forskningsprojekt har vi fulgt problemstillinger identificeret i den pædagogiske praksis, deres behandling på tværfaglige møder, forsøg på praksisimplementering af anbefalinger, samt levering og modtagelse af feedback fra den pædagogiske praksis. I denne workshop sætter vi fokus på, hvordan det tværfaglige samarbejde og den PPR-faglige indsats ser ud fra det pædagog-faglige perspektiv. Med udgangspunkt i en række dilemmaer identificeret i praksis, lægges der i workshoppen op til diskussion af udfordringer og muligheder for, i samarbejde, at forbedre udnyttelsen af de mange og meget forskelligartede vidensinput, som de involverede fagligheder bringer til bordet.


Hvordan understøtter man udviklingen af omsorgskulturer i børnefællesskaber gennem tværfaglige samarbejder?

Thomas Gylling-Andersen, Ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet

Inden for både kvantitative og kvalitative forskningstraditioner er det gang på gang blevet konkluderet, at børn har bedre forudsætninger for at trives, hvis de oplever social støtte og omsorg fra jævnaldrende. Det synes derfor nærliggende at udvikle interventioner, der har denne omsorg som genstand. Så hvordan kan man i samarbejde med folkeskolelærere i indskolingen udvikle en intervention, der understøtter processer, hvormed børnefællesskaber udvikler kulturelle redskaber til at drage omsorg for hinanden? Med afsæt i cases fra mit aktuelle praksisforskningssamarbejde med to folkeskolelærere og børnene i en 2.-klasse vil jeg komme med et bud på, hvordan man kan svare på dette spørgsmål. Derefter inviteres deltagerne til at diskutere, hvilke udfordringer, dilemmaer og muligheder en sådan intervention rummer for såvel de voksne som børnene – både før, under og efter implementeringen.


Den voksenunderstøttede leg som drivkraft for nye deltagelsesmuligheder og børnefælleskaber

Nils Falk Hansen, Ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet

Legen kan åbne indgangsportalen til en verden af frugtbare deltagelsesmuligheder og inkluderende oplevelsesfællesskaber på tværs af børnegruppen, når den understøttes af lydhøre voksne rammesættere og legeinspiratorer. Både i legeforskningen og i den pædagogiske praksis udvikles der i disse år helt nye tilgange og metoder, som kan inddrages aktivt i indsatsen for at sikre, at alle børn får adgang til erfaringer som værdsatte og betydningsfulde deltagere i det pædagogiske hverdagslivs forpligtende fælleskaber. Som konsultativ sparringspartner for de pædagogiske dagtilbud i den tidlige og forebyggende indsats, samt i arbejdet med børn i udsatte sociale positioner kan PPR profitere af kendskabet til de inklusionsunderstøttende metoder til pædagogisk deltagelse i børns fælles leg som tilbyder sig. På workshoppen vil et selektivt udvalg af disse blive præsenteret og diskuteret med afsæt i den aktuelle forskning på området. 


Udforskende samarbejde om udvikling af betingelser for deltagelse

Ph.d., lektor Tilde Mardahl-Hansen, Center for Anvendt Velfærdsforskning, UCL

Denne workshop tager afsæt i et kvalitativt studie af et tværprofessionelt samarbejde mellem lærere i udskolingen og et ressourceteam. Studiet er interessant som et eksempel på, hvordan det tværprofessionelle samarbejde kan bidrage til at give nyt håb og nye handlemuligheder for både elever og lærere i en ellers fastlåst situation. Samtidigt peger studiet på, hvordan inkluderende indsatser kan tilrettelægges i sammenhæng med elevers, forældres og læreres samarbejde om undervisningspraksis og hvordan sammensatte problemer kalder på sammensatte løsninger. I workshoppen præsenteres en tilgang til tværprofessionelt samarbejde, der handler om at være fælles om at udforske og udvikle betingelser for deltagelse i skolens læringsfællesskaber – og dermed om en tæt kobling mellem udforskning af situerede samspil og processer i skolen, problemanalyse og udvikling af undervisningspraksis. På workshoppen lægges op til deling af erfaringer fra samarbejde med lærere om udvikling af undervisningspraksis og til debat om muligheder og barrierer.


PPR-psykologens udfordringer i daglig praksis i det tværprofessionelle samarbejde

Dorte Nissen, Inpraxis, psykolog, supervisor og underviser i PPR.

Som PPR-psykolog/konsulent er der ufatteligt meget, man skal have i spil: Ud over en bred viden, så er der brug for at kunne læse mange forskelligartede og komplekse kontekster og navigere i utydelige og ofte modsatrettede krav og forventninger. Det kalder på en række praktiske færdigheder og kompetencer – nærmest et håndværk. Hvad siger og gør man fx i praksis, når:

  • samarbejdsparterne udtrykker urealistiske forventninger til, hvad psykologen kan
  • når man skal stille spørgsmål til lærernes problemforståelse
  • forventninger om ekspertpositioner og hurtigfix skal omskabes til sam-udforskning og eksperimenteren
  • man skal bringe egen viden i spil på måder, så samarbejdet genererer kreativitet for de involverede professionelle, og så ideerne kan omsættes i en travl hverdag.
  • finde gode veje at gå i et konfliktfyldt samarbejde mellem professionelle og forældre
  • når man skal have talt med skolelederen om samarbejdet

Det er færdigheder og kompetencer, som er svære at ’læse sig til’ eller tilegne sig på en kursusdag. Så hvad kan vi gøre: I grund- og videreuddannelser?  I oplæringen af og støtten til de førstegangsansatte PPR-psykologer/konsulenter? I de måder, der sættes retning i det kommunale samarbejde?


Forebyggende indsatser på skolerne – i et samarbejde med PPR´s Tværfaglige Rejseteam

Kim Lundqvist, autoriseret psykolog og koordinator for PPR´s Tværfaglige Rejseteam, Odense Kommune

Urolige læringsmiljøer er velkendte på alle skoler. Oftest har de store omkostninger for elever og personale på både individ og gruppe niveau, og resulterer på sigt i indgribende indsatser, visitationer og et ”tyndslidt” pædagogisk team. Selvom stress og utryghed er potentielt iboende alle læringsmiljøer, kommer det tilsyneladende ofte bag på skolerne, når det sker. Indsatserne bliver ofte reaktive, forsimplede og får karakter af brandslukninger, og pædagogisk viden kommer tilsyneladende til kort eller bliver glemt. PPR´s Tværfaglige Rejseteam støtter skolerne til at arbejde mere systematisk og tværprofessionelt i forebyggelsen og håndteringen af urolige læringsmiljøer. Nøgleord er: ledelse, tredelt indsatsmodel, samskabelse, god undervisning, forandringsprocesser på organisationsniveau og aktionslæring. På workshoppen præsenteres erfaringerne med forsøget på at skabe forandringsprocesser på skolerne herunder succeser og udfordringer omkring etablering, drift, indhold og sikring af varige resultater.


Barnets perspektiv og livssammenhæng som fælles grundlag for tværfaglige indsatser

Miriam Nygaard Winberg, socialrådgiver og Jakob Waag Villadsen, psykolog, Furesø kommune.

Når børn og unge er udfordret og står overfor forskellige former for vanskeligheder, er de ofte ikke alene om det. Familien, lærere, pædagoger og andre børn vil i mange sammenhæng også opleve udfordringer og have forskellige ønsker og forventninger om hjælp. Endvidere vil mange børn og unge i vanskeligheder også have et behov for indsatser, der går på tværs af skoleområdet og det sociale område, da udfordringerne er komplekse og eksisterer i flere kontekster. I denne workshop vil vi med afsæt i et netop opstartet projekt udfolde og diskutere, hvordan mangfoldigheden af perspektiver på og omkring barnet kan skabe udfordringer i forhold til at skabe støtte og løsninger for barnet. Projektet er teoretisk forankret i en særlig opmærksomhed på barnets perspektiv og en intention om at placere dette som det konstituerende elementet i samarbejde med og omkring barnet. Workshoppen vil med udgangspunkt i dette diskutere, hvordan der kan arbejdes mod et barneperspektiv i tværfaglige sammenhænge, der retter sig mod at skabe indsatser, der støtter børn og familie i deres konkrete livssituation.