DPU

Aarhus Universitets segl

Pædagogisk Neurovidenskab

I forlængelse af udgivelsen af CURSIV #11 Pædagogisk Neurovidenskab inviterer Forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser og skriftserien CURSIV, Institut for Uddannelse og Pædagogik, til minikonference og efterfølgende reception.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Onsdag 27. november 2013,  kl. 15:00 - 19:00

Sted

Lokale A200, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, Campus Emdrup


Konferencen vil blive videostreamet og videoerne lagt på bl.a. CURSIVs hjemmeside: www.edu.au.dk/cursiv.

Minikonferencen tager form af et debatmøde om muligheder og begrænsninger i den biologiske og neurovidenskabelige vinkel på læring. Formålet er at debattere, hvad der skal forstås ved pædagogisk neurovidenskab. Kan humanistiske læringsteorier uden videre overtage neurovidenskabeligt genererede resultater? Kan læringsteorier fint ’overleve’ uden den viden om hjernen, som neurovidenskaben leverer? Og hvis ikke, hvordan kan denne viden så implementeres bedst muligt?

Minikonferencens første debattør er professor Jesper Mogensen, leder af The Unit for Cognitive Neuroscience (UCN), Københavns Universitet, og direktør for Research Centre for Brain Injury Rehabilitation (ReCBIR). Jesper Mogensen spørger og svarer: Kan neurovidenskaberne bidrage til pædagogikken? Mange grunde til skepsis og enkelte til optimisme.

Jesper Mogensen uddyber sit oplæg som følger: Neurovidenskaberne gør konstant betydelige fremskridt og er herunder også i stand til i stadigt højere grad at beskrive de neurale processer, som danner grundlag for mentale funktioner af betydning for pædagogikken – fx indlæring, problemløsning, motivation og opmærksomhed. Men selv om vi har kendskab til neurale mekanismer, der medierer en given mental proces, betyder dette ikke, at vi gennem denne viden er i stand til at forklare den pågældende mentale proces. Den neurovidenskabelige forskning giver os en større viden om hjernen (altså bl.a. hvordan denne medvirker ved pædagogisk vigtige processer), men det er mere tvivlsomt, om denne viden er i stand til at bidrage til pædagogikken. Der er imidlertid gennem de seneste år sket en betydelig udvikling i forståelsen af hjernens funktionelle organisation. Og dele af denne udvikling kan måske pege frem mod nye pædagogiske muligheder. Hvad der traditionelt er betragtet som separate kognitive domæner, synes at have underliggende hjernemæssige og kognitive processer, der rummer forskellige former for overlap – og måske derfor i visse tilfælde en mulighed for pædagogisk at finde nye indfaldsvinkler.

Eftermiddagens anden debattør er Oliver Kauffmann, Ph.d. og videnskabelig assistent ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Olivers oplæg har titlen ”Læring set fra et funktionelt perspektiv. Nogle overvejelser om forskning i læring”.

Oliver Kauffmann præsenterer sit oplæg således: Spiller de ca. 1,5 kg, vi går rundt med i hovedet nogen som helst rolle for læring? Hvornår og hvordan gør de mon det? Er det utænkeligt, at der sker ting og sager i de 1,5 kg som humanvidenskabelig forskning i læring kunne bruge til noget? I mit oplæg giver jeg nogle eksempler på spørgsmål, som humanvidenskabelige forskere burde stille til neurovidenskaben.

Professor Cathrine Hasse, programleder for Forskningsprogrammet for Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, stiller kritiske spørgsmål til de to oplægsholdere. .

Forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser afslutter konferencen med at invitere til reception i deres nyindflyttede lokaler i villaen.

Program

Minikonference

15.00 – 15.10 Theresa Schilhab, lektor: Velkommen og introduktion til konferencen. Mediator

15.10 – 15.35 Jesper Mogensen, professor: Kan neurovidenskaberne bidrage til pædagogikken? Mange grunde til skepsis og få til optimisme

15.35 – 15.55 Oliver Kauffmann, Ph.d.: Læring set fra et funktionelt perspektiv. Nogle overvejelser om forskning i læring

15.55 – 16.25 Cathrine Hasse, diskutant

16.25 – 17.00 Spørgsmål fra salen

Reception

17.15 – 19.00 Reception - Forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser

CURSIV #11 sælges på konferencen til en særpris af 75 kr., inkl. moms. CURSIV kan også downloades gratis fra edu.au.dk/cursiv.

Tid:

Onsdag d. 27. november 2013
Kl. 15.00 – 17.00: Minikonference
Kl. 17.15 – 19.00: Reception - Forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser

Sted:

Lokale A200: Minikonference
Bygning J: Reception
Aarhus Universitet, Campus Emdrup
Tuborgvej 164
2400 København NV

Tilmelding senest mandag d. 25. november 2013

Deltagelse er gratis; men tilmelding er påkrævet af hensyn til planlægningen.

LÆS MERE OM FORSKNINGSPROGRAMMET FREMTIDSTEKNOLOGI, KULTUR OG LÆREPROCESSER

LÆS MERE OM CURSIV