DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Lanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik

Håndbog i scenariedidaktik er redigeret af Simon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj & Morten Misfeldt.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Fredag 10. juni 2022,  kl. 09:30 - 16:00

Sted

DPU, Lokale D169

Pris

1250 (inkl. forplejning og bog) DKK

DPU inviterer til lancering af bogen Håndbog i scenariedidaktik. Til konferencen vil bogens redaktører og forfattere præsentere scenariedidaktikken, og hvordan denne praktiseres i skolens fag.  Om eftermiddagen er der fagopdelte dialoger om bogens cases (hhv. dansk, matematik/naturfag, historie/sprog og teknologiforståelse). Til sidst kigger vi fremad.

Om bogen

På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav.  

Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.

Program 

  • 9.30-10: Ankomst, registrering og udlevering af bog, morgenkaffe 
  • 10.10.30 Velkomst og indledende rammesætning v. lektor Simon Skov Fougt, AU
    • Hvad er scenariedidaktik? Hvorfor har vi lavet denne håndbog?  Hvad er de kendte udfordringer? Bogens opbygning og hvorfor mangler nogle fag? 
  • Kl. 10.30-12.00: Scenariedidaktik i fag – et overblik: Oplæg og paneldebat.
    • 10.30-10.35: Rammesætning og facilitator: professor Jeppe Bundsgaard, AU
    • 10.35-10.45: Scenariedidaktik i dansk: professor MSO Thorkild Hanghøj, AAU
    • 10.45-11.55: Scenariedidaktik i matematik: Professor Morten Misfeldt, KU
    • 10.55-11.05: Scenariedidaktik i naturfag: Lektor Jesper Bruun, KU 
    • 11.05-11.15: Scenariedidaktik i sprog: Lektor Lilian Rohde, KP
    • 11.15-11.25: Scenariedidaktik i historie: Lektor Margit Eva Jensen, KP
    • 11.25-11.35: Scenariedidaktik i teknologiforståelse: Lektor Ove Christensen, UCA
    • 11.35-12.00: Paneldebat v. oplægsholderne. Jeppe Bundsgaard styrer slagets gang
  • Kl. 12.00-12.45: Frokost 
  • 12.45-13.55: Scenariedidaktik i fag – cases
    • Hvert casekapitel præsenteres kort. Efterfølgende dialog med deltagerne om potentialer og udfordringer for scenariedidaktik i fagene.
    • Vælg mellem, A, B, C eller D (se nedenunder)
  • Kl. 14.30-14.45: Kaffepause 
  • Kl. 14.45-15.50: 'Fremtidsværksted’/Community session v. Morten Misfeldt og Thorkild Hanghøj 
    • Præsentation af hjemmesiden
    • Gruppediskussion: Hvor står vi? Hvor skal vi hen?
  • Kl. 15.50-16.00: Tak for i dag v. Simon Skov Fougt

Cases

Vælg mellem A, B, C eller D

A: Dansk (lokale følger) (Facilitator Thorkild Hanghøj)

  • Simon Skov Fougt: Fagforståelsen – en udfordring for lærere og elever i scenariedidaktisk danskundervisning
  • Thorkild Hanghøj: Designtænkning i dansk
  • Adjunkt, Louise Molbæk, AU: Scenariedidaktisk skrivning i dansk med sagprosa som eksempel
  • Docent Raffaele Brahe-Orlandi, VIA: Kommunikationsbureauet – en udskolingscase i dansk
  • Docent Rasmus Fink Lorentzen, VIA: Troværdighed i nettekster

B. Matematik og naturfag: (lokale følger) (Facilitator Morten MIsfeldt)

  • Lektor Bent Lindhart, UCA og Morten Misfeldt: Undersøgende matematikaktiviteter i et scenarieperspektiv
  • Professor Morten Blomhøj, AU, og lektor Mikael Skånstrøm, VIA: Fornyelse af Bytorvet
  • Lektor Jan Sølberg, KU: Lærernes udfordringer med kompetenceorienteret naturfagsundervisning
  • Lektor Anders Vestergaard Thomasen, UCA: Skole-virksomhedssamarbejde i naturfag
  • Lektor Jesper Bruun, KU: Marsbasen: Eksempler på alibi for undersøgelser i fysik C i gymnasiet

C. Historie og sprog (lokale følger) (Facilitator Margit Eva Jensen)

  • Margit Eva Jensen: Scenariebaseret undervisning i historiebrug i samarbejde med et kulturhistorisk museum
  • Lektor Jens Aage Poulsen, UCL: Genforeningen – et scenariedidaktisk forløb i historie i udskolingen
  • Faglig leder Marianne Dietz og lektor Loa Bjerre, UCL: Fortidige scenarier i historieundervisningen
  • Lektor Karen Lund: Kunstmuseet som alternativt sprog- og kulturlæringsrum

D. Teknologiforståelse: (lokale følger) (Facilitator Ove Christensen)

  • Adjunkt Bjarke Lindsø Andersen, UCA: Fantasi som didaktisk ressource
  • Uddannelseskonsulnet Morten Raahauge Philipps, KP: Digital myndiggørelse, teknologisk handleevne og demens
  • Lektor Roland Hachmann, UCSyd: Cybervåbnet – teknologiforståelse gennem scenariebaserede computationelle praksisser i 8. kl.
  • Lektor Stine Ejsing-Duun, AAU: Teknologiforståelse og komplekse problemer