Program og workshops

09.30
Velkomst v/lektor Lone Svinth

09.35
Bæredygtighed og pædagogik – tilgange, udfordringer og muligheder v/Lektor Jonas Lysgaard, DPU/AU

10.35
KORT PAUSE

10.45
Bæredygtighedspædagogik - Omsorg er nøglen til forandring og trivsel v/lektor Ditte Winther-Lindqvist

11.45
Paradokser og muligheder i bæredygtig pædagogik - med omsorg for professionelles praksis v/lektor Anne Maj Nielsen

12.45
FROKOST

13.30
Fire Workshops – se beskrivelse neden for

14.30
KAFFEPAUSE

14.50
Pædagogers arbejde med bæredygtighed v/professor emeritus Stig Broström

15.50
Afrunding v/Lone Svinth

16.00 Tak for i dag

Keynotes

Jonas Lysgaard, DPU

At sikre en bæredygtig udvikling er nuværende og kommende generationers største opgave. Vi står overfor monumentale udfordringer, men også store muligheder for at skabe sammenhænge og indgå i meningsfulde relationer. Pædagogikkens rolle er central, når der skal navigeres i både det globale og helt lokale. Keynoten vil fokusere på koblinger mellem pædagogik og bæredygtig udvikling og hvordan begreber som nysgerrighed, empati og lyst til deltagelse er uomgængelige dele af kunne være en del af en bæredygtig udvikling fra de tidligste skridt.

Ditte Winther-Lindqvist

Denne keynote foreslår en bæredygtig pædagogik på 0-6 års området der fokuserer på omsorg ud fra et eksistentielt udviklingsperspektiv på barnet og på den pædagogiske opgave. Den samfundsmæssige ramme omkring bæredygtighedens udfordringer er præget af dybe og modstridende paradokser og løsninger, som der ikke er konsensus om og hvorom der hersker stor usikkerhed. Bæredygtigheds diskussionen rummer vanskelige dilemmaer og følelser: omsorg, håb, afmagt, vrede, sorg og angst, som berører både børn og pædagoger, ledere, forældre og forvaltning på nye udfordrende måder. Måden børn bliver informeret og inddraget på i de kommende års pædagogiske indsats omkring bæredygtighed er afgørende for deres trivsel nu og i fremtiden. I oplægget foreslås omsorgsfulde måder at arbejde med bæredygtighed på inklusive hvordan børnene inddrages og informeres om tematikker som forurening, global opvarmning og biodiversitetskrisen - med inspiration fra sorgforskningsfeltet.

Anne Maj Nielsen

Denne keynote vil adressere centrale paradokser knyttet til UNESCO’s visioner om bæredygtighed i pædagogik. På den ene side er den pædagogiske praksis’ handleformer og vaner grundlagt i fortidens værdier, udviklet gennem de professionelles uddannelse, erfaringer og opfattelser af verden, klima, natur, børn og udvikling. Økologisk bæredygtig pædagogisk praksis er derimod rettet mod det fremtidige og for det ukendte. Disse modsatrettet orienteringer kan afstedkomme spændinger som udfordrer de professionelle med risiko for stress, afmagt og forringelser af relationelle samspil, til skade for både de professionelle, børns trivsel og forældresamarbejdet. Med inspiration fra forskning i bl.a. relationskompetencer skitserer oplægget udfordringer og mulige håndteringer med omsorg for social bæredygtighed som et centralt omdrejningspunkt.

Stig Broström

En pædagogik for bæredygtighed i dagtilbud må ifølge UNESCO principielt medtænke fire dimensioner af bæredygtighed: den økologiske og sociale samt den økonomiske og politiske. I oplægges vægtes naturen, klimaet og den økologiske tilgang. Med afsæt i et barneperspektiv og børns nysgerrighed og undren konstruerer børn og pædagoger en såkaldt legeverdner (playworlds), hvor de gennem fantasi og leg håndterer alvorlige temaer om bæredygtighed.

Fire workshops

Brobygning mellem special- og almenpædagogik i dagtilbud v/postdoc. Ida Danneskiold-Samsøe og lektor Bjørg Kjær

Denne workshop tager udgangspunkt i et igangværende forskningsprojekt: Inklusion af børn med autisme i almene dagtilbud – veje til brobygning mellem special- og almenpædagogik. I workshoppen vil vi adressere, hvordan inkluderende pædagogik forstås og tilstræbes i praksis i forskellige pædagogiske mellemformer på dagtilbudsområdet.

Praksis- og professionsudvikling i daginstitutioner tænkt ’forfra’ v/professor Bente Jensen

Workshoppen bidrager med inspiration fra en forskningskortlægning til at tænke nyt om både individuelle og kollektive perspektiver på praksis- og professionsudvikling. Workshoppen lægger op til dialog om styrker og udfordringer, der ligger i det spændingsforhold mellem styring og agens, som forskningen udpeger – vi skal især drøfte potentialerne i praktikerdrevne kollegiale samarbejder.

Skolepædagogers arbejde med lavtpræsterende elever v/lektor Niels Rosendal Jensen

På grundlag af et afsluttet forskningsprojekt om skolepædagoger og deres samarbejde med skolelærere vil jeg i workshoppen fremdrage nogle eksempler på faktorer, der fremmer hhv. hæmmer pædagogernes arbejde. Nogle faktorer er af strukturel art, mens andre vedrører selve det pædagogiske arbejde.

Udvikling af deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner v/lektor Lone Svinth

I denne workshop inviteres deltagerne til at analysere og diskutere den konkrete betydning som det pædagogiske bidrag har for 0-6 årige børns sociale position og deres deltagelsesmuligheder. Udgangspunktet for workshoppen er den kontekstuelle udviklingspsykologi, hvor børns udvikling forstås som kvalitative skift i deres deltagelsesmåder og sociale position. Vi vil også diskutere, hvilken pædagogiske implikationer det har, at det ikke er kvantitative ændringer i fx i barnets kognitive, sproglige og eller motoriske funktioner, der er i fokus men kvalitative skift i deltagelsesmuligheder.