Dagtilbudsområdet har stadig større samfundsmæssig bevågenhed og det er kommet højt på den politiske dagsorden. Landet over diskuteres normeringer, og kommunerne arbejder på at gøre politiske visioner for den styrkede pædagogiske læreplan til frugtbar pædagogisk praksis.
På DPU hilser vi den øgede opmærksomhed velkommen og har for ottende gang samlet dagtilbudsforskere som med oplæg og workshops vil præsentere aktuel forskning og invitere til dialog om aktuelle udfordringer.
Dagen indledes med et oplæg om dannelse og leg, som i den nye dagtilbudslov er blevet centrale begreber. I oplægget gives et bud på, hvad dannelse er, og hvordan dannelse fremmes gennem leg i dagtilbud. Dernæst vil temaet være børns hverdagsliv i dagpleje efterfuldt af et oplæg som præsenterer konklusionerne fra en større gennemgang af den eksisterende forskning vedrørende professions- og praksisudvikling i dagtilbud.
Efter frokost og workshop vil der være to oplæg. Det første vil omhandle overgange fra børnehave til skole, mens dagens sidste tema vil være sang og musik i daginstitutioner.
Konferencen henvender sig til alle med interesse for små børns institutions- og hverdagsliv: Studerende, pædagoger, medhjælpere, dagplejere, pædagogiske konsulenter, ledere, politikere, ansatte på professionshøjskoler og i faglige organisationer.