Aarhus Universitets segl

Valgfag på DPU's masteruddannelser

Kan tages som selvstændige fag eller som del af en masteruddannelse

Mastervalgfag som enkeltfag eller som del af en masteruddannelse


Et mastervalgfag er et kort forløb (5 ECTS).

Du kan tage et valgfag som

  • et selvstændigt efteruddannelsesforløb
  • en del af en masteruddannelse - på de fleste af DPU's masteruddannelser er der valgfag på modul 2 og 3
  • en del af et fleksibelt forløb.

Et valgfag kan give dig indsigt i et aktuelt emne - og måske også være en mulighed for at prøve af, om en masteruddannelse er noget for dig.

Du kan tage valgfag i Aarhus, selv om du ellers læser i Emdrup/København og omvendt.

Læs mere om valgfag

Ansøgning


OBS!

Du skal altid søge optagelse på valgfagene forud for det semester, hvor du skal følge dem.

Mastervalgfag - forår 2025

Bæredygtig udvikling og uddannelsesledelse

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der gerne vil arbejde med bæredygtig udvikling som en central problemstilling i forhold til ledelse, organisering og koordination på uddannelsesinstitutioner.

Vi har fokus på bæredygtig udvikling både som genstand for og som en del af uddannelsesorganisationernes kerneopgaver, men også som noget centralt i forhold til drift, udvikling og gentænkning af selve organisationen.

Du får en indføring i feltet uddannelse for bæredygtig udvikling med specielt fokus på, hvordan dette kan påvirke og samtænkes med de ledelsesudfordringer, der er inden for uddannelsesfeltet, og en indsigt i praksis med udgangspunkt i både danske og internationale cases.

Vi tager udgangspunkt i teorier om fx handlekompetence-tilgange, ny-materialisme, dunkel pædagogik og demokratiske aspekter af uddannelsesledelse koblet til bæredygtig udvikling.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i uddannelsesledelse

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - forår 2025 (København)

Valgfaget udbydes på DPU i København

Undervisningsdatoer:

  • 28. januar
  • 29. januar
  • 28. februar - virtuel session (ændret 12.10.24)

Læs mere i Kursuskataloget

Der tages forbehold for ændringer

Selvbestemmelsesteorien: Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster

Om valgfaget

Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.

Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.

På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - forår 2025 (Aarhus)

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus

Undervisningsdatoer:

  • 24. januar
  • 27. januar
  • 28. januar
  • 31. januar

Læs mere i kursuskataloget

Der tages forbehold for ændringer

Tværprofessionelt samarbejde om børn og unges trivsel og udviklingsbetingelser – PPR (AFLYST)

Om valgfaget

Valgfaget er for dig der arbejder i PPR eller har opgaver i forhold til tværprofessionelt samarbejde om børns og unges trivsel og udvikling i dagtilbud/skoler.

Vi skal arbejde med nogle af de problemstillinger, der kan opstå i samarbejdet mellem professionelle - psykologer, pædagogisk-psykologiske konsulenter, pædagoger og lærere - omkring børn og unge, der er bekymring for. Vi vil i undervisningen kombinere diskussioner af aktuel forskning om børn og unge i vanskeligheder og om tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde med konkrete eksempler præsenteret af undervisere og deltagere på valgfaget.

Vi skal se på, hvordan det tværprofessionnelle samarbejde kan medvirke til at udvikle den pædagogiske praksis og samtidigt bidrage til at udvide deltagelsesmuligheder og forbedre trivsel for de børn og unge, der er bekymring for.

Vi kommer bl.a. til at arbejde med temaer som problemforståelser, afmagt og konflikter i det tværprofessionelle samarbejde, forældresamarbejde, og det vi ofte taler om som 'specialviden' fx fra PPR.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - forår 2025 (København)

Valgfaget er desværre blevet aflyst i foråret 2025.

Design af kvalitative undersøgelser

Om valgfaget

Valgfaget er til jer, der såvel i studiesammenhæng som i jeres praksis arbejder med at formulere og designe sammenhængende og systematiske undersøgelser med relevans og udviklingspotentiale for jeres arbejdsfelt.

Undervisningen forbereder jer til at anvende teorier og metoder med relevans for en kvalitativ undersøgelse på et videnskabeligt grundlag og til at behandle en selvvalgt problemstilling i et anvendelses- og praksisrettet perspektiv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav for Master i professionel vejledning

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - forår 2025 (København)

Valgfaget udbydes på DPU i København

Undervisningsdatoer:

  • 30. januar
  • 31. januar
  • 6. februar

Alle dage kl. 10-16.

Læs mere i kursuskataloget

Der tages forbehold for ændringer

Ledelse, organisation og læring i et psykologisk perspektiv

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der gerne vil arbejde med ledelse og organisatorisk læring og forandring. Vi ser på forskellige typer af virksomheder og organisationer og tager afsæt i organisationspsykologien.

Vi kommer til at arbejde med en bred vifte af tilgange til faget - humanistisk psykologi, praksisrelateret/situeret læringsteori, positiv psykologi og socialkonstruktionisme - og med temaer som fx meningsskabelse, kollektivt sind, ledelsesroller, proces, samt ledelse af forandring, konflikter og psykisk arbejdsmiljø og trivsel.

I undervisningen kombinerer vi teoretiske oplæg med praksiseksempler, og du kommer som studerende til at omsætte teorier om ledelse, organisation og læring til idéer til videreudvikling af praksis på arbejdspladser og i organisationer.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - forår 2025 (Aarhus)

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus

Undervisningsdatoer:

  • 29. januar
  • 30. januar
  • 5. februar
  • 6. februar

Læs mere i kursuskataloget

Der tages forbehold for ændringer

Transfer og bæredygtig implementering af viden på arbejdspladser og i organisationer

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der ønsker konkrete redskaber til succesfuld transfer og bæredygtig implementering af viden i praksis. Det afgørende succeskriterium for kompetenceudvikling er, om deltagerne anvender det, de lærer, i en praksis efterfølgende. Forskning viser, at transfer og implementering er forbundet med en række udfordringer, og i undervisningen undersøger vi disse forhold nærmere. Vi vil desuden arbejde med definitionerne af begreberne transfer og bæredygtig implementering. For at du også selv skal opnå succesfuld transfer, arbejder vi med med at anvende teoretisk viden i en case fra din egen praksis.  

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os


Hør lektor Vibe Aarkrog fortælle om valgfaget

Undervisning - forår 2025 (København)

Undervisningen foregår på DPU i København (Emdrup)

Undervisningsdatoer forår 2025

  • 30. januar
  • 31. januar
  • 6. februar
  • 7. februar. 

Læs mere i kursuskataloget

Der tages forbehold for ændringer

Mastervalgfag - efterår 2025

Praksisnær ledelse i tværprofessionelle og tværorganisatoriske processer

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der vil arbejde med samarbejde, koordination og udvekslinger mellem og på tværs af professioner, fagligheder, aktører, sektorer og organisationer.

Afsættet bliver taget i en kollektiv undersøgelse af de ’cross boundary’-fænomener og problemer, som de studerende oplever i deres hverdag, På den baggrund introduceres en række teoretiske og analytiske perspektiver, som de studerende efterfølgende inviteres til at træne i faciliterede gruppeprocesser, hvori analytiske perspektiver relateres til udfordringer og udviklingsbehov i egne praksisser. Resultater af disse gruppeprocesser fremlægges og diskuteres i plenum eller på tværs af grupper. I de videre gruppeprocesser kvalificeres med flere analytiske perspektiver samt med en stigende vægt på udvikling af fremadrettede innovative og eksperimenterende tiltag.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - efterår 2025 (København)

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Uge 34:

  • Torsdag den 21. august fra 10:00 til 15:00

Uge 35:

  • Torsdag den 28. august fra 10:00 til 16:00
  • Fredag den 29. august fra 9:00 til 15:00

Uge 36:

  • Torsdag den 4. september fra 10:00 til 15:00

Der tages forbehold for ændringer.

Ledelse af diversitet i uddannelse

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der vil arbejde med ledelsesudfordringer relateret til diversitet i uddannelsessammenhænge.

Vi har fokus på, at hvordan ledelsesopgaven i uddannelsessammenhænge handler om at fremme inklusion, fastholde og motivere en mangfoldig gruppe af medarbejdere og studerende samt modvirke eksklusion og diskrimination, herunder sexisme og racisme.

Du får en indføring i begreber om diversitet og inklusion i uddannelsessammenhænge og ledelse af samme; en performativ tilgang til diversitetsproblematikker, og analyse og diskussion af praksiseksperimenter og mikrointerventioner vedrørende forskellige måder at lede og håndtere diversitet.  

Undervisningsformen kombinerer teoretiske oplæg med drøftelser af praksiseksempler, for at understøtte oversættelsesarbejdet mellem teori og praksis.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - efterår 2025 (København)

Uge 34:

  • Torsdag d. 21. august
  • Fredag d. 22. august

Uge 35:

  • Torsdag d. 28. august

Uge 36:

  • Torsdag d. 4. september

Der tages forbehold for ændringer.

Medie- og cyberpsykologi: kognition, adfærd og psykologisk sundhed i det 21. århundrede

Om valgfaget

Hverdagen i det 21 århundrede, fra arbejdslivet og skolen, over politik og informationsadfærd, til fritid og identitetsdannelse, er ufravigeligt betinget af medier og internetforbundne teknologier. Mediepsykologi og cyberpsykolgi er tværdisciplinære felter, der søger at bringe kognitions-, personligheds- og socialpsykologiens arbejde ind i denne virkelighed. På DPU kombinerer vi dette med det pædagogiske felt.

På dette valgfag skal vi arbejde med den nyeste kvalitative, kvantitative og praktiske forskning i, hvordan mediebrug påvirker os mennesker psykologisk, og hvad det vil sige at lære, lege, arbejde, og trives i en verden, hvor altid-tændt-altid-med teknologier følger os overalt, og hvor det fra et psykologisk synspunkt ikke længere giver mening at tale om den digitale versus den virkelige verden.

Du kommer til at møde temaer som:

  • digitale medier i det 21 århundredes kultur
  • svindel, cybersikkerhed og adfærdsdesign
  • sociale mediers psykologiske effekt på unge
  • tid, fokus og stress
  • gaming og gamification
  • tillid, samspil og konflikt online.

Du bliver introduceret til metoder som fx designtænkning og human centered design, digital etnografi og digital experience sampling som teknikker til at analysere digitale teknologier samt de mange sociale, psykologiske og adfærdsmæssige samspil, hvor skærme og anden onlineforbundet teknologi indgår som platform eller delelement i menneskers hverdagsliv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os


Undervisning - efterår 2025 (Aarhus)

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.

Uge 35:

  • Torsdag d. 28. august 2025
  • Fredag d. 29. august 2025

Uge 36:

  • Torsdag d. 4. september 2025
  • Fredag d. 5. september 2025

​​​Læs mere i kursuskataloget

Selvbestemmelsesteorien: Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster

Om valgfaget

Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.

Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.

På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - efterår 2025 (København)

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup)

Uge 34:

  • Mandag 18. august 2025
  • Tirsdag 19. august 2025

Uge 35:

  • Mandag 25. august 2025
  • Tirsdag 26. august 2025

Læs mere i kursuskataloget

Det accelererede samfund og dets betydninger for arbejdsliv: Resonans, relationer og temporalitet

Om valgfaget

Hvis du har en oplevelse af, at tempoet på din arbejdsplads er skruet op, og at der skal løses flere opgaver på mindre tid – og hvis du har lyst til at dykke ned i teorier om, hvordan man kan arbejde med denne ’acceleration’ og skabe nye trivselsmuligheder, så er dette valgfag noget for dig.

Valgfaget tager udgangspunkt i en forståelse af ’det accelererede samfund’ (Hartmut Rosa). Vi vil diskutere og reflektere over begrebet i forhold til konkrete arbejdslivsudfordringer og trivselsudfordringer. Fx kan det analyseres mere konkret, hvordan forskellige arbejdsopgaver og teknologier, der skal understøtte opgavevaretagelsen, er med til at skabe særlige tidsstrukturer og tidsopfattelser, som er med til at accelerere arbejdslivet.

Du vil blive introduceret til teoretiske forståelser og diskussioner af resonans, relationer og temporalitet som del af et accelereret samfund og komme til at bruge de teoretiske oplæg og diskussioner til at reflektere over, hvad de betyder for din praksis, og hvordan der kan skabes nye handlemuligheder lokalt.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master trivsels- og ressourcepsykologi

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - efterår 2025 (Aarhus)

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus

Undervisningsdatoer er på vej

Læs mere i kursuskataloget

Design af kvalitative undersøgelser

Om valgfaget

Valgfaget er til jer, der såvel i studiesammenhæng som i jeres praksis arbejder med at formulere og designe sammenhængende og systematiske undersøgelser med relevans og udviklingspotentiale for jeres arbejdsfelt.

Undervisningen forbereder jer til at anvende teorier og metoder med relevans for en kvalitativ undersøgelse på et videnskabeligt grundlag og til at behandle en selvvalgt problemstilling i et anvendelses- og praksisrettet perspektiv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav for Master i professionel vejledning

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os

Undervisning - efterår 2025 (København)

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Uge 34:

  • Torsdag 21. august 2025
  • Fredag 22. august 2025

Uge 35:

  • Torsdag d. 28. august 2025

Læs mere i kursuskataloget​​​​​​​

Generelt om mastervalgfag

Hvad er et valgfag?


Valgfagene udbydes på tværs af DPU’s masteruddannelser og giver dig mulighed for at tone din faglighed i en bestemt retning, fordybe dig i et emne, der har din særlige interesse, eller dygtiggøre dig inden for et tema med central betydning for dit fagområde.

Et valgfag udvikler dine kompetencer til at begå dig i tværfaglige sammenhænge og giver dig et tværfagligt perspektiv på dit fagområde.

Valgfagene tager udgangspunkt i centrale emner og aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, og deres indhold og fokus kan derfor ændre sig fra år til år.

Hvem kan tage valgfag?


  • Valgfag som enkeltfag
    Du kan et valgfag som et selvstændigt efteruddannelsesforløb på masterniveau. Du opnår ny faglig indsigt og får desuden mulighed for at vurdere, hvad en masteruddannelse på DPU indebærer, og om det matcher dine ønsker til din faglige udvikling.

    Hvis du inden for 6 år efter, at du blev optaget på valgfaget, gennemfører en DPU master, hvor valgfag indgår, har du mulighed for at lade dit valgfag indgå som en del af uddannelsen.

    For at blive optaget på et valgfag skal du opfylde adgangskravene til den masteruddannelse, valgfaget hører under - se under det enkelte valgfag.
     
  • Valgfag som en del af en masteruddannelse
    Hvis du tager en masteruddannelse i Uddannelsesledelse, Professionel vejledning, Trivsels- og ressourcepsykologi eller Voksnes læring og kompetenceudvikling, kan du følge to valgfag i løbet af din uddannelse.

Fakta


Varighed:
1 semester - 18 undervisningstimer


Vægt:
5 ECTS


Pris:
12. ooo kr. (pålægges ikke moms)


Generelle ansøgningsfrister:
2. maj - valgfag i efteråret
15. november - valgfag i foråret