Aarhus Universitets segl

Enkeltfag

på DPU's masteruddannelser

HVAD ER ENKELTFAG?


DPU's masteruddannelser er bygget op af obligatoriske moduler, en række valgfag og et afsluttende masterprojekt.

Du kan både tage moduler og valgfag som enkeltfag - dvs. som selvstændige efteruddannelsesforløb.

Hvis du senere ønsker at tage en hel masteruddannelse, kan du få merit for de moduler eller valgfag, du har gennemført.

Oversigt over moduler

Et modul på en af DPU's masteruddannelser er et undervisningsforløb over et helt semester (10-15 ECTS).

Oversigt over valgfag - forår 2026

Et valgfag på DPU's masteruddannelser er et kort undervisningsforløb på 5 ECTS.

Et valgfag giver dig indsigt i et aktuelt emne - og mulighed for at prøve af, om en masteruddannelse kunne være noget for dig.

Læs mere om valgfag


Selvbestemmelsesteorien: Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster

Om valgfaget

Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.

Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.

På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 26. januar
  • 27. januar
  • 2. februar
  • 3. februar

Læs mere om valgfag


Design af kvalitative undersøgelser

Om valgfaget 

Valgfaget er til jer, der enten i studiesammenhæng eller i jeres professionelle praksis arbejder med at formulere og designe sammenhængende og systematiske undersøgelser med relevans og udviklingspotentiale for jeres arbejdsfelt.

Undervisningen forbereder jer til at anvende teorier og metoder med relevans for en kvalitativ undersøgelse på et videnskabeligt grundlag og til at behandle en selvvalgt problemstilling i et anvendelses- og praksisrettet perspektiv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav for Master i professionel vejledning.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 22. januar
  • 28. januar
  • 29. januar

Læs mere om valgfag


Bæredygtig udvikling og uddannelsesledelse

Om valgfaget

Arbejder du med bæredygtighed som en del af din organisations kerneopgaver, organisationsudvikling eller igennem din ledelsespraksis? Dette fag tager fat i det svære bæredygtighedsbegreb og belyser det igennem et pædagogisk, didaktisk perspektiv og fra et ledelsesperspektiv. Dermed belyses, hvordan disse tilgange kan berige og udfordre hinanden i arbejdet med at sikre en kritisk og konstruktiv tilgang til bæredygtighedsbegreber og -praksisser, og den rolle de kan spille indenfor udvikling af institutioner og organisationer. 

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i uddannelsesledelse.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 2. februar (fysisk)
  • 3. februar (fysisk)
  • 2. marts (online)

Læs mere om valgfag


Transfer og bæredygtig implementering af viden på arbejdspladser og i organisationer

Om valgfaget

Hvordan omsættes ny viden til praksis? Dette valgfag undersøger transfer og implementering af læring i arbejdslivet. Gennem teori, praksisnære eksempler og arbejde med egne cases lærer deltagerne at analysere og håndtere udfordringer i kompetenceudvikling. Vi vil bl.a. arbejde med temaer som strategisk kompetenceudvikling, implementering, læringsteoretiske rammer for transfer, motivation og læringsmiljø. Undervisningen veksler mellem oplæg, refleksion og gruppearbejde og afsluttes med en handlingsplan, der dokumenterer, hvordan ny viden kan forankres bæredygtigt i organisationen.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 4. februar
  • 5. februar
  • 12. februar
  • 13. februar

*Datoerne er opdateret siden første publisering*

Læs mere om valgfag


Generativ kunstig intelligens i vejledningspraksis

Om valgfaget

Valgfaget giver en generel indføring til GAI og chatbots som nye aktører på vejledningsfeltet og introducerer de studerende til, hvornår og hvordan GAI kan indgå i en vejledningskontekst.

De studerende får viden om teknologiske, vejledningsfaglige og etiske perspektiver på GAI i teori og praksis med det formål at klæde dem på til at kunne navigere kritisk og refleksivt i forhold til GAI. Vi diskuterer og udforsker GAI’s potentialer og udfordringer med fokus på, hvordan GAI kan indgå i forberedelse af vejledningssamtaler og træning af vejledningsmetoder/spørgeteknikker på en måde, der bidrager til at styrke kvaliteten af vejledningen.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master professionel vejledning.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 19. januar
  • 20. januar
  • 29. januar
  • 30. januar

Læs mere om valgfag


Ledelse, organisation og læring

Om valgfaget

På valgfaget Ledelse, organisation og læring (LOL) – i psykologiske perspektiver arbejder vi med, hvordan ledere og medarbejdere skaber mening, udvikler sig og lærer i organisationer, og fokus er på organisationspsykologi.

Du får en introduktion til ledelsesteorier, organisationskultur og forskellige tilgange til læring og forandring på både organisations-, fællesskabs- og individniveau. Gennem cases undersøger vi, hvordan forandringer påvirker trivsel, roller og samarbejde i forskellige typer af virksomheder. (kommentar: valgfaget har ikke fokus på trivsel, men på psykologiske processer).

Vi arbejder med både klassiske og nyere teorier inden for organisationspsykologi, herunder meningsskabelse, ledelsesroller, forandringsledelse og psykisk arbejdsmiljø. Der inddrages perspektiver fra bl.a. humanistisk psykologi, positiv psykologi, praksisrelateret læring, poststrukturalisme og socialkonstruktionisme.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 21. januar
  • 22. januar
  • 28. januar (dato opdateret)
  • 29. januar

Læs mere om valgfag


Børn og unges trivsel og udviklingsbetingelser – samarbejde mellem lærer/pædagog, forældre og PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)

Om valgfaget

Vi skal på valgfaget drøfte, hvordan man igennem samarbejde kan udvikle pædagogisk praksis og samtidig arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder og skabe øget trivsel for de børn og unge, der er bekymring for.

Igennem praksisnære cases skal vi diskutere og analysere forskellige dilemmaer, udfordringer og muligheder i det tværprofessionelle samarbejde. Vi skal bl.a. analysere de involverede parters problemforståelser, betingelser og handlemuligheder - og vi skal undersøge, hvordan dette får betydning for børnenes deltagelse, trivsel og udviklingsmuligheder.

Vi skal desuden drøfte, hvordan forældres perspektiver og erfaringer kan inddrages med henblik på at udvikle bedre indsatser og samarbejde. Endelig skal vi diskutere, hvordan specialpædagogiske tilgange og ’specialviden’ (fra for eksempel Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) kan inddrages i udviklingen af pædagogiske tiltag på måder, der bliver relevant for de fagprofessionelle, der arbejder med børnene i det daglige.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - forår 2026

  • 21. januar
  • 26. januar
  • 30. januar

Læs mere om valgfag


Oversigt over valgfag - efterår 2026

Et valgfag på DPU's masteruddannelser er et kort undervisningsforløb på 5 ECTS.

Et valgfag giver dig indsigt i et aktuelt emne - og mulighed for at prøve af, om en masteruddannelse kunne være noget for dig.

Læs mere om valgfag


Medie- og cyberpsykologi: kognition, adfærd og psykologisk sundhed i det 21. århundrede

Om valgfaget

Hverdagen i det 21. århundrede, fra arbejdslivet og skolen, over politik og informationsadfærd, til fritid og identitetsdannelse, er ufravigeligt betinget af medier og internetforbundne teknologier. Mediepsykologi og cyberpsykologi er tværdisciplinære felter, der søger at bringe kognitions-, personligheds- og socialpsykologiens arbejde ind i denne virkelighed. På DPU kombinerer vi dette med det pædagogiske felt.

På dette valgfag skal vi arbejde med den nyeste kvalitative, kvantitative og praktiske forskning i, hvordan mediebrug påvirker os mennesker psykologisk, og hvad det vil sige at lære, lege, arbejde og trives i en verden, hvor altid-tændt-altid-med-teknologier følger os overalt, og hvor det fra et psykologisk synspunkt ikke længere giver mening at tale om den digitale versus den virkelige verden.

Du kommer til at møde temaer som:

  • digitale medier i det 21. århundredes kultur
  • svindel, cybersikkerhed og adfærdsdesign
  • sociale mediers psykologiske effekt på unge
  • tid, fokus og stress
  • gaming og gamification
  • tillid, samspil og konflikt online.

Du bliver introduceret til metoder som fx designtænkning og human centered design, digital etnografi og digital experience sampling som teknikker til at analysere digitale teknologier samt de mange sociale, psykologiske og adfærdsmæssige samspil, hvor skærme og anden onlineforbundet teknologi indgår som platform eller delelement i menneskers hverdagsliv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - efterår 2026

Datoer offentliggøres i december

Læs mere om valgfag



Praksisnær ledelse

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der vil arbejde med samarbejde, koordination og udvekslinger mellem og på tværs af professioner, fagligheder, aktører, sektorer og organisationer.

Afsættet bliver taget i en kollektiv undersøgelse af de ’cross boundary’-fænomener og problemer, som de studerende oplever i deres hverdag, På den baggrund introduceres en række teoretiske og analytiske perspektiver, som de studerende efterfølgende inviteres til at træne i faciliterede gruppeprocesser, hvori analytiske perspektiver relateres til udfordringer og udviklingsbehov i egne praksisser. Resultater af disse gruppeprocesser fremlægges og diskuteres i plenum eller på tværs af grupper. I de videre gruppeprocesser kvalificeres med flere analytiske perspektiver samt med en stigende vægt på udvikling af fremadrettede innovative og eksperimenterende tiltag.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - efterår 2026

Datoer offentliggøres i december

Læs mere om valgfag


Det accelererede samfund og dets betydninger for arbejdsliv: Resonans, relationer og temporalitet

Om valgfaget

Hvis du har en oplevelse af, at tempoet på din arbejdsplads er skruet op, og at der skal løses flere opgaver på mindre tid – og hvis du har lyst til at dykke ned i teorier om, hvordan man kan arbejde med denne ’acceleration’ og skabe nye trivselsmuligheder, så er dette valgfag noget for dig.

Valgfaget tager udgangspunkt i en forståelse af ’det accelererede samfund’ (Hartmut Rosa). Vi vil diskutere og reflektere over begrebet i forhold til konkrete arbejdslivsudfordringer og trivselsudfordringer. Fx kan det analyseres mere konkret, hvordan forskellige arbejdsopgaver og teknologier, der skal understøtte opgavevaretagelsen, er med til at skabe særlige tidsstrukturer og tidsopfattelser, som er med til at accelerere arbejdslivet.

Du vil blive introduceret til teoretiske forståelser og diskussioner af resonans, relationer, teknologi og temporalitet som del af et accelereret samfund og komme til at bruge de teoretiske oplæg og diskussioner til at reflektere over, hvad de betyder for din praksis, og hvordan der kan skabes nye handlemuligheder lokalt.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master trivsels- og ressourcepsykologi.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - efterår 2026

Datoer offentliggøres i december

Læs mere om valgfag


Emotionelt arbejde i professionelle samtaler

Om valgfaget

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i professionel vejledning.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - efterår 2026

Datoer offentliggøres i december

Læs mere om valgfag


Ledelse af diversitet i uddannelse

Om valgfaget

Valgfaget er for dig, der vil arbejde med ledelsesudfordringer relateret til diversitet i uddannelsessammenhænge.

Vi har fokus på, at hvordan ledelsesopgaven i uddannelsessammenhænge handler om at fremme inklusion, fastholde og motivere en mangfoldig gruppe af medarbejdere og studerende samt modvirke eksklusion og diskrimination, herunder sexisme og racisme.

Du får en indføring i begreber om diversitet og inklusion i uddannelsessammenhænge og ledelse af samme; en performativ tilgang til diversitetsproblematikker, og analyse og diskussion af praksiseksperimenter og mikrointerventioner vedrørende forskellige måder at lede og håndtere diversitet.  

Undervisningsformen kombinerer teoretiske oplæg med drøftelser af praksiseksempler for at understøtte oversættelsesarbejdet mellem teori og praksis.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i uddannelsesledelse.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - efterår 2026

Datoer offentliggøres i december

Læs mere om valgfag


Selvbestemmelsesteorien: Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster

Om valgfaget

Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.

Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.

På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.

For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi.

Læs den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.

Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Undervisning - efterår 2026

Datoer offentliggøres i december

Læs mere om valgfag

Ansøgning

Der er åbent for ansøgninger til foråret 2026.

Ansøgningsfristen er 15. november 2025