Feedback i STEM

Publikation om Feedback-aktiviteter i ungdomsuddannelse

Formål

Formålet med projektet er at undersøge, hvordan arbejdet med en åben feedbackkultur kan bidrage til at styrke selvstændighed, samarbejde og refleksion i STEM- og sprogfag. Projektet har som mål at udvikle en model for en åben feedbackkultur, der kan inspirere andre end de deltagende skoler i deres arbejde med selvstændighed, samarbejde og refleksion, særligt i relation til STEM- og sprogfag.

Baggrund

Baggrunden for projektet er et ønske om at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfagene især i Region Midtjylland.

Aktionslæringsforløb

Projektet gennemføres som et aktionslæringsforløb, hvor lærere fra de deltagende skoler planlægger og gennemfører undervisningsforløb med særligt fokus på forskellige former for feedback. Gennem projektet indsamles empirisk materiale i form af interviews med både lærere og elever. Analyser af interviewene og aktionerne danner udgangspunkt for udviklingen af modellen for en åben feedbackkultur.

Projektet har til hensigt at øge elevernes refleksion over egen læring samt over deres faglige arbejde ved at lære dem at give og modtage feedback. Det er forventningen, at eleverne på den måde kan komme tættere på fagenes faglighed og kan finde deres egen tilgang til og ståsted i forhold til den naturvidenskabelige og sproglige faglighed.

Det er ambitionen med projektet at påvirke skolekulturen på de deltagende skoler hen imod en feedback-kultur, hvor den enkelte elev skal have en mere central rolle i undervisningen. En åben feedbackkultur baserer sig på relationer og dialog mellem lærer-elev og elev-elev, hvilket skal øge samarbejde, hjælp, vejledning og deling med henblik på at fremme den faglige nysgerrighed.

Deltagere

I projektet deltager:

• Københavns Åbne Gymnasium, STX
  • UNord, HHX og STX
  • Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, HTX
  • Skive College, HTX
  • Aarhus Business College, HHX

Finansiering

Projektet er støttet med midler fra Region Midtjylland og Region Hovedstaden.