Pædagogisk brug af test -Sammenfatning |
Hvad ønsker vi at få at vide?Hvordan kan grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre læreres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Og hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger og elevers læringsadfærd? Hvem ønsker at vide det og hvorfor?I maj 2007 tog Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning En brugerundersøgelse gennemført i 2006 pegede på dette som et centralt spørgsmål. Inspirationen hertil var bl.a. introduktionen af nationale test i Danmark. Men tilsvarende test anvendes også i Norge og Sverige. Det systematiske review bygger på principielt al den forskning, Denne undersøgelse behandler ikke de nationale test i Danmark, Hvad fandt vi frem til?Vi fandt frem til at grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, når de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne oplever et medejerskab for. Vi fandt frem til, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd. Positive virkninger af central administerede test modsvares af negative virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende. Den information, som kan fås fra test, kan bedres ved, at der Hvad er implikationerne?Praksis: Undervisere skal være opmærksomme på, at nationale De nationale test kan have både positive og negative virkninger. Især bør opmærksomheden rettes mod de negative virkninger på især de svagt præsterende elever i form af reduceret læringsadfærd, manglende motivation og selvværd. foranstaltninger, der kan modvirke disse effekter, bør inddrages i den pædagogiske tilrettelæggelse og dagligdag. Policy: For beslutningstagere og tilrettelæggere af uddannelsespolitik, politikere og embedsmænd, kan resultaterne hjælpe med til at udpege de styrker og svagheder, som anvendelsen af nationale test kan medføre som pædagogisk/didaktisk redskab. Forskning: Der bør gennemføres forskning, som anvender metoder, der sikrer en bedre indsigt i virkningen på undervisning og elever af gennemførelse af nationale test. Resultaterne peger desuden på, at der bør gennemføres primærforskning til belysning af alle de ?veje?, som kan indvirke på elevens læring. I denne forskning bør også inddrages registrering af testtypernes betydning for denne indvirkning. Hvordan kom vi frem til disse resultater?Dette systematiske review er gennemført på det grundlag, der Det er skabt ved gennemløb af en række trin og processer på Hvor kan der findes mere information?Undersøgelsen indgår i Evidensbasen, som Dansk Clearinghouse
|