De skandinaviske lande forsker stadigt mere i dagtilbud, men ikke i samme grad. Hvor alle tre lande i 2006 publicerede næsten det samme antal studier, ligger Danmark i 2016 markant lavere end Norge og Sverige. Det fremgår af en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved DPU, Aarhus Universitet, der kaster lys over udviklingen af skandinavisk dagtilbudsforskning de sidste ti år.
Forskning i dagtilbud: Danmark sakker bagud i forhold til Norge og Sverige
Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet.
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning samarbejder igen med EVA, det svenske Skolverket og Utdanningsdirektoratet i Norge om at kortlægge skandinavisk dagtilbudsforskning. Den nye rapport kortlægger skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6 års-området for 2015.
Formålet med denne rapport er at skabe et vidensgrundlag på baggrund af en systematisk forskningskortlægning om, hvordan forældreinvolvering og forældresamarbejde kan understøtte socialt udsatte børn og unges læring og trivsel samt hvilke indsatser, metoder og programmer, der tyder på at have en særligt positiv effekt.
Intensive læringsforløb kan give et fagligt og socialt løft for elever, der endnu ikke er uddannelsesparate i udskolingen. Det viser et nyt litteraturstudie udarbejdet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Litteraturstudiet intensive læringsforløb målrettet grundskoleelever i læringsvanskeligheder afdækker 24 studier, hvoraf 12 er amerikanske, seks danske, tre svenske og tre norske. Og generelt tegner der sig et billede af, at de intensive læringsforløb har en positiv effekt.
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har gennemført et systematisk review om, hvilke faktorer der synes at have betydning for børns tilegnelse af kompetencer i 3. og 4. sprog i grundskolen. Forskningskortlægningen er gennemført for det schweiziske råd for uddannelsesforskning (CORECHED).
Baggrunden for reviewet er, at Schweiz er en nation med fire nationale sprog – fransk, tysk, italiensk og rætoromansk, og at myndighederne i 2004 besluttede, at alle børn skal lære et andet schweizisk sprog og engelsk fra henholdsvis 3. og 5. klasse. Det er op til den enkelte kanton, hvilket sprog der introduceres først, f.eks. engelsk i 3. klasse og fransk i 5. klasse, og det har medført en stor national debat i Schweiz.
I foråret 2014 igangsatte Undervisningsministeriet gennemførslen af 6 systematiske forskningskortlægninger med det formål at understøtte et fagligt løft af folkeskolen i forbindelse med folkeskolereformen 2014.
Forskningskortlægningerne blev til i et samarbejde mellem Rambøll Management Consulting, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, VIA University College, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol.
Alle 6 systematiske forskningskortlægninger kan hentes her:
af skandinavisk forskning i året 2012 i institutioner for de 0-6 årige.
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning færdiggjorde i 2014 tre forskningskortlægninger inden for dette område:
Brief systematisk forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i erhvervsuddannelserne
Brief systematisk forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i de gymnasiale uddannelser
Systematisk forskningskortlægning om virkningsfuld undervisning, praktik og vejledning på erhvervsuddannelserne. Denne rapport er udformet på baggrund af en kontrakt mellem Professionshøjskolen Metropol og Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning
om, hvilke virkninger indsatser i dagtilbud har på børns skoleparathed, målt ved skoleparathedsvurderinger.
Hent
Hent
Læs nyhed
Hent
Læs
Hvilken betydning har det for elevernes faglige og sociale udvikling, når elever med særlige behov inkluderes i almenundervisningen? Hvornår bliver inklusion en succes?
af skandinavisk forskning i året 2011 i institutioner for de 0-6 årige.
Kvalitet i barnehager i skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging
Frafald på universiteterne er et udbredt problem i hele Europa. Men hvorfor dropper så mange unge ud af universiteterne, og hvad kan universiteterne gøre for at forhindre frafaldet?
af skandinavisk forskning i året 2010 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen)
Dette notat redegør for, hvordan clearinghouse vurderer kvaliteten af den forskning, som indgår i forskningskortlægninger og synteser. Det er et dynamisk papir, som vil blive revideret løbende i takt med, at ansatte og samarbejdspartnere i Clearinghouse gør sig erfaringer, og den internationale forskning inden for feltet udvikler sig.
af skandinavisk forskning i året 2009 i institutioner for de 0-6 årige
af skandinavisk forskning i året 2008 i i nstitutioner for de 0-6 årige (førskolen).
af skandinavisk forskning i året 2007
af skandinavisk forskning i året 2006.