Viljen til læsning - læsevanskeligheder belyst gennem et erfaringsperspektiv

Ph.d.-forsvar ved cand.pæd. Aase Holmgaard d. 11. januar 2008 kl. 13.00 i D174

cand.pæd. Aase Holmgaards ph.d.- afhandling belyses læsevanskeligheder ud fra et erfaringsperspektiv, idet der tages afsæt i 58 unges beskrivelser af deres egne oplevelser med læsevanskeligheder.

Dermed udvikles en forståelse, som er af en anden art end de eksisterende professionelle forståelser.

Et væsentligt argument i afhandlingen er, at læsevanskeligheder af det enkelte barn ikke primært opdages i mødet med tekster, men derimod i mødet med andre børn, der kan læse. Oplevelsen af læsevanskeligheder knyttes dermed tæt til det enkelte barns selvforståelse og relationer til andre børn, og det bliver tydeligt, at en udpegning på grund af læsevanskeligheder kan have afgørende personlige og læringsmæssige konsekvenser Afhandlingen tilbyder således en problematisering af nogle mulige kontraintentionelle konsekvenser af de traditionelle pædagogiske opfattelser og handlemuligheder over for børn i læsevanskeligheder.

Tid:   11. januar kl. 13-16
Sted: DPU, lokale D174

Bedømmelsesudvalg:
Lektor John Maul, CVU Nordjylland
Lektor Ulla Ambrosius Madsen, Roskilde Universitetscenter
Professor Vibeke Hetmar, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (formand)

Vejleder:
Lektor Eva Gulløv