Vejledning i fællesskaber

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Rie Thomsen

Cand.mag. Rie Thomsen går i sin afhandling, "<od />Vejledning i fællesskaber – karrierevejledning fra et deltagerperspektiv", helt tæt på vejledningen på en højskole og en nedskæringsramt virksomhed med bl.a. disse spørgsmål:

· Hvordan oplever de vejledte vejledningen? Hvilken betydning får den i deres liv?

· Er uddannelses- og karrierevalg en indre proces, der finder sted gennem samtale og refleksion? Eller
  foregår afklaringen snarere gennem en konkret deltagelse i fællesskaber?

· Hvad sker der når man flytter vejledningen – og vejlederne – ud af kontorerne?

Svarene giver helt nye perspektiver og rokker samtidig ved nogle af dansk vejlednings mest indgroede dogmer.

Afhandlingen er udført som praksisforskning med teoretisk afsæt i kritisk psykologi og social praksisteori. I analysen forbindes de betydninger deltagerne tillægger vejledningen med de samfundsmæssige udfordringer vejledning ses som svar på. Dette medfører diskussioner om betydningen af vejledning som institutionelt arrangement, stedets betydning, fællesskabets betydning, etik, afklaringsprocesser og formålsbeskrivelser for vejledning.

Afhandlingen kan købes hos Forlaget Studie og Erhverv

Bedømmelsesudvalg:
Lektor Anders Lovén, Malmö Universitet, Sverige
Professor Lisbeth Lundahl, Umeå Universitet, Sverige
Lektor Line Lerche Mørck (formand)

Vejledere:
Lektor Peter Plant