Udstilling på Center for Børnelitteratur

Center for Børnelitteratur viser i perioden 12. august til 31. oktober 2002 originaltegninger fra Samlæs-siden i Samvirke.

Udstillingen viser et udvalg af illustrationer fra Samlæs-siderne 1998-2002 og er redigeret i samarbejde med Samlæs-sidens redaktør Kari Sønsthagen.

På udstillingen vises illustrationer af: Thomas Balle, Johannes Bojesen, Karen Borch, Lilian Brøgger, Akin Düzakin, Pernille Kløvedal Helweg, Esben Horn, Per Jørgensen, Bettina Kofmann, Hanne Kvist, Peter Madsen, Peter Maltha, Winnie Meisler, Tine Modeweg-Hansen, Svein Nyhus, Charlotte Pardi, Birde Poulsen, Claus Rye Schierbeck, Jørgen Stamp, Els Cools og Oliver Streich, Pia Thaulov.

Samlæs-siden har siden 1993 haft illustrerede oplæsningshistorier for børn og deres forældre. Historierne spænder over et vidt felt - nye og gamle, eventyr og rim. Fælles for dem er den helt korte form. De første år var der tale om 1 side. I 1998 blev pladsen imidlertid udvidet til 2 sider, hvilket har givet illustratoren bedre mulighed for at udfolde sig. De korte historier er nu også billedfortællinger. Illustratorens fortolkning af den korte tekst folder sig ud over opslaget – ligesom det er tilfældet i en billedbog.

En del af historierne kan ses i bogen, En drøm om vinger - og andre historier, Dansklærerforeningen 2002.

Se også centerets hjemmeside www.cfb.dk , hvor illustratorerne præsenterer sig selv og deres arbejdsmetode, teknik, inspiration m.v.

Udstillingen vises på Center for Børnelitteratur, Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København NV.

Centeret har åbent mandag til torsdag: 10-16, fredag: 10-14.