Uddannelsespris til Professor Knud Illeris

En af uddannelsesforskningens veteraner fra DPU modtog den 29. november 2010 uddannelsesprisen fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Prisen blev givet til Knud Illeris for hans mangeårige forskning i læring, læreprocesser og læringsbarrierer.

Knud Illeris er i dag professor emeritus ved Institut for Læring ved DPU, Aarhus Universitet og var før det Professor i Livslang Læring ved DPU i en årrække. Han er æresprofessor ved Columbia University og blev i 2006 optaget i den amerikansk baserede The International Adult Education Hall of Fame som den hidtil eneste dansker. Den 25. juni 2010 modtog Knud Illeris desuden den Hollandske pris The Chris Argyris Award of Organizational Learning, som den første efter Chris Argyris selv, der fik prisen i 2007. Prisen uddeles af en forening for læring i erhvervslivet.

Knud Illeris har et omfattende forfatterskab bag sig og er oversat til 13 forskellige sprog. Hovedværket bogen Læring er således udgivet på både dansk, svensk, engelsk, polsk, tysk og kinesisk.

Læs mere hos Gymnasieskolernes Lærerforening om tildelingen af uddannelsesprisen her

Asterisk nr. 46 - Det er ikke altid rationelt at være rationel

Læs også interview med Knud Illeris i magasinet Asterisk 46/2009: Det er ikke altid rationelt at være rationel