Tiltrædelsesforelæsning om påvisning af årsag og virkning i uddannelsesforskning

Med udnævnelsen af Anders Holm til professor i uddannelsesøkonomi styrker Danmarks Pædagogiske Universitetsskole den evidensbaserede uddannelsesforskning. Fredag 7. december holdt han tiltrædelsesforelæsning om kausale sammenhænge i uddannelsesforskning. Du kan hente hans præsentation her på siden.

Bestemmelsen af sammenhænge mellem årsag og virkning - kausalsammenhænge - står centralt i tilvejebringelsen af evidens. Også indenfor uddannelsesforskningen. Men samtidig ved vi, at påvisning af statistiske sammenhænge ikke er ensbetydende med at man også har påvist kausale sammenhænge.

I tiltrædelsesforelæsningen viste Anders Holm dels, hvordan eksperimentet kan sikre, at de påviste sammenhænge er kausale, dels hvordan man med ikke-kausal empiri kan forsøge at skelne mellem sammenhænge, der er kausale, og sammenhænge der ikke er.

Endelig diskuterede han sammenhængen mellem påvisning af kausale sammenhænge og muligheden for efterfølgende at fortolke de påviste kausale sammenhænge teoretisk.

Fakta

Anders Holm er udnævnt til professor i uddannelsesøkonomi på Institut for Pædagogisk Psykologi på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Han er uddannet Cand. Polit og kommer fra en lektorstilling på sociologisk institut ved Københavns Universitet. Anders Holm beskæftiger sig særligt med social arv og har blandt andet forsket i, hvad, der motiverer forskellige befolkningsgrupper til at uddanne sig.

Anders_Holm

Se Anders Holms præsentation fra forelæsningen