Tiltrædelsesforelæsning den 25. april 2003

Fredag den 25. april klokken 14 holder Dorte Marie Søndergård sin tiltrædelsesforelæsning i universitetets festsal i anledning af udnævnelsen som professor på Institut for pædagogisk psykologi. Instituttet er efterfølgende vært ved en reception.

Subjektivering og nye identiteter
- en psykologi i et pædagogisk felt

Hvorfor bliver forskellige tilbud om læring modtaget så forskelligt af børn? Og hvordan kan det gå til, at nogle tilbud kun opsøges af drenge henholdsvis piger, nogle af etnisk andre henholdsvis etnisk danske? Hvorfor bliver det så vanskeligt at befolke topposterne i både privat erhvervsliv og akademia med bare tilnærmelsesvist ligelige andele af repræsentanter for forskellige socio-kulturelle kategorier i det danske samfund?
Og hvordan går det til, at unge studerende oplever sig som frie af sociale og kulturelle normer, som selv-skabende i egentlig forstand, samtidig med at de set fra et fugleperspektiv alligevel grupperer sig omkring særlige aktiviteter og indenfor særlige netværk med andre af samme slags som dem selv?

For at nærme sig en forståelse af hvordan identitetsformer skaber muligheder og begrænsninger i relation til læringstilbud, handlerum og selvudfoldelse bliver det nødvendigt at trække på psykologiske traditioner, der er sensitive overfor subjektiveringsprocessernes dobbelte karakter af (diskursiv) underkastelse og tilblivelse. Forelæsningen vil forfølge teoretiske perspektiver af denne art gennem eksempler på betingelser for subjektivering i forskellige handlerum, herunder med fokus på de subjekt positioner der stilles til rådighed for konkrete deltagere og på de konnotationspraksisser, deltagerne inviteres til at subjektivere sig igennem. Subjektivering viser i den forstand altid konkrete aktører ind i spændingsfelter mellem på den ene side at overtage, personificere og reproducere de tilbudte positioner og på den anden side at modsige og ændre det tilbudte for at erstatte det med nye identiteter.

Efter forelæsningen er Institut for pædagogisk psykologi vært ved en reception på balkonen fra klokken 15-17.