Tiltrædelsesforelæsning

Professor Jens Rasmussen holder tiltrædelsesforelæsning den 10. januar 2003.

I anledning af Jens Rasmussens udnævnelse til professor vil der blive holdt tiltrædelsesforelæsning i festsalen den 10. januar 2003 klokken 14 med titlen: Pædagogisk sociologi – kompleksitet og nybeskrivelse. Efterfølgende vil Institut for pædagogisk sociologi klokken 15-17 være vært ved en reception på balkonen.

Pædagogisk sociologi - kompleksitet og nybeskrivelse
Forestillingerne om det moderne samfund er under forandring. En kompleksitetsorienteret samfundsforståelse er ved at afløse en simpel eller enkel forståelse. Denne forandring kalder på en nybeskrivelse af samfundet som et komplekst moderne samfund. Men da et komplekst moderne samfund ikke kan beskrives fra ét privilegeret sted - ingen af samfundets mangfoldige delsystemer kan gøre krav på at repræsentere samfundet i samfundet - må samfundets beskrivelse af sig selv foregå ved, at de enkelte systemer i samfundet bidrager til beskrivelsen og den stadige nybeskrivelse ud fra hver deres optik. Det politiske system har i det seneste årti leveret mangfoldige bidrag til en sådan nybeskrivelse ud fra dets særlige optik. Tilsvarende nybeskrivelser af samfundet fra dets øvrige systemer, herunder det videnskabelige system og i denne sammenhæng især pædagogisk sociologi, synes påkrævet som mod og medspil til andre samfundssystemers beskrivelser.