Tidligere OECD-direktør bliver adjungeret professor ved DPU

Tidligere direktør ved OECD's Center for Uddannelsesforskning og Innovation, Jarl Bengtson, er blevet adjungeret professor i international uddannelsespolitik ved DPU.

Jarl Bengtson er æresdoktor ved Stirling Universitet og har en omfattende publikationsliste med bidrag inden for områderne uddannelsesøkonomi, livslang læring, uddannelsespolitik og hjerneforskning.

Tilknytningen til DPU - de kommende fem år fra 1. oktober 2007 - skal bidrage til at styrke universitetsskolens internationale profil, især inden for uddannelsesøkonomi samt forholdet mellem hjerneforskning og læringsteorier. Jarl Bengtson vil opholde sig ved DPU 3 gange om året af en uges varighed og bl.a. deltage i forskningsseminarer og undervise både de nationale og internationale studerende.

Udover Jarl Bengtson er der fire andre internationale adjungerede professorer ved DPU:

• Professor Willem Johan Pelgrum, Department of Education, Twente University of Technology, Holland Felt: International Comparative Studies and ICT.
  • Professor Dr. Albert Tuijnman, Senior Economist, Human Capital, European Investment Bank, tidligere institutleder ved Institute of Comparative Education, Stockholms Universitet. Felt: International Education policy
  • Professor James P. Spillane, School of Education and Social Policy, Northwestern University. USA Felt: Management and Leadership Research
  • Professor Kjell Rubenson, Centre for Policy Studies in Higher Education and Training, University of British Columbia. Felt: Continuing Education and Lifelong Learning

Fakta om Jarl Bengtsson

født 1937

Fil. Kand., Fil. Lic., Fu. Dr. og docent ved Det samfundsvidenskabelige Fakultet, Göteborg Universitet, (1966, 1968, 1972, 1974).

Han har været lærer og forsker ved Det uddannelsesvidenskabelige Fakultet ved Göteborg Universitet (1965-1972), forsker og administrator i OECD (1972), councelor i OECD (1975) og leder af CERI/OECD (1989- 2002)

Han har varetaget en lang række internationale tillidshverv, bl.a.

• formand for Board of International Literacy Institute (ILL,) University of Pennsylvania
  • formand for Advisory Board of PASCAL Observatory (Place Management, Social Capital and Learning Regions), Royal Melbourne Institute of Technology
  • næstformand for International Board of International Partnership Networks in Education (IPN,) Washington D. C.
  • valgt medlem af National Academy of Science (NAS), Washington D. C., for the committee on Monitoring Compliance with International Labour Standards
  • rådgiver og ekspert for OECD i arbejdet med Brain Research and Learning Science, Economics of Knowledge and Internationalisation of Higher Education; Paris
  • rådgiver og ekspert for the World Bank i arbejdet med the Knowledge Economy, Notably for Brazil and Jordan
  • rådgiver for UNESCO vedr. Education For All.