Teori og Praksis i Læreruddannelsen - Kundskabsformer, kultur og kropslighed

Ph.d.-forsvar ved cand. pæd. i pædagogisk filosofi Lars Emmerik Damgaard Knudsen.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 18. januar 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174 , Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Professor Klaus Nielsen (formand) Aarhus Universitet, Institut for Psykologi
  • Professor Lene Tanggaard, Aalborg Universitet, Institut for Kommunikation
  • Lektor Silwa Claesson, Göteborgs Universitet, Institut för didaktik och pedagogisk profession

Hovedvejleder:

• Lektor, Lisbeth Haastrup, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik

Forsvaret ledes på dansk af lektor Monica Carlsson, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Maibritt Wraa Nielsen, Tuborgvej 164, bygning D, lokale 256, 2400 København NV.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
Læreruddannelsen er som en Professionsbacheloruddannelse på én gang en uddannelse til en profession og til en kandidatuddannelse, hvilket betegnende for læreruddannelsens problematik. Dvs. et identificerende og strukturerende spørgsmål, der indebærer forskellige perspektiver på, hvad der er en god læreruddannelse herunder, at den står i en ydre relation til Bolognaprocessen samt i indre relationer til universitets- og andre Professionsbacheloruddannelser og praktiksteder. I disse relationer indplacerer læreruddannelsen sig som et kulturelt sted, når de studerende veksler mellem praktik- og uddannelsessteder (topos) og dertil skelner mellem teori og praksis (logos). I et dialektisk perspektiv kan teori og praksis dog ikke identificeres med henholdsvis uddannelses- og praktikstedet men er gensidigt relaterede. Således undersøger afhandlingen på en baggrund af topos- og logosmodellen, hvilke kundskabsformer der intenderes og praktiseres på uddannelsens steder, hvordan de rammesættes af kulturelle strukturer, og hvordan man kan forstå kundskabsformerne som kropsligt forankrede.

Afhandlingen udlånes på AU Library, Campus Emdrup (DPB).