Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk? En studie av kvalitetsoppfatninger i skolekonsertpraksiser

Ph.d.-forsvar ved cand.philol. Kari Holdhus.

Fredag 28. marts 2014,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Frederik Pio (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Professor Petter Dyndahl, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark
  • Professor Anna-Lena Østern, Program for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Hovedvejleder

• Lektor Sven-Erik Holgersen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejleder

• Professor Magne Espeland, Høgskolen Stord, Haugesund

Forsvaret ledes af lektor Monica Carlsson Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
I studien analyseres norske skolekonsertpraksiser med henblikk på hvordan musikeres kvalitetsoppfatninger er konstruerte, og hvordan de kan fungere som grunnlag for konsertenes betydning i skolers hverdagsliv og læring.

Av analysen går det fram at skolekonsertpraksisen primært drives på kunstneriske premisser, og at publikums kroppslige uttrykk og deltaking valueres lavt.

Det ser ut til at konsertene bør tilpasses bedre til skolekonteksten gjennom vektlegging av elevers og læreres aktive relasjoner og medvirking. Studien identifiserer på denne bakgrunn behov for utvikling av en kvalitetsoppfatning som tillater stadig reforhandling og redefinering av kvalitetskriterier for skolekonsertpraksisen.