Stemmer i fællesskabet

Ph.d.-forsvar ved Ole Henrik Hansen.

Mandag 22. april 2013,  kl. 09:00 - 12:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg

• Lektor em. Bernard Eric Jensen, lnstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet (formand)
  • Førsteamanuensis Anne Greve, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Professor lnge Johansson, Barn- och ungdomvetenskapeliga institutionen, Stockholm Universitet

Vejledere

• Professor mso. Stig Broström, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) (hovedvejleder)
  • Professor Anne Holmen, Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (bi-vejleder)

Forsvaret ledes på dansk af Professor Vibeke Hetmar, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Det er gratis at overvære forsvaret, men af pladshensyn er tilmelding nødvendig. Tilmeld her.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Maibritt Wraa Nielsen, Tuborgvej 164, bygning D, lokale 256, 2400 København NV.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé
I Danmark går 128.809 børn mellem nul og tre år i offentligt pasningstilbud. Det svarer til 18,37 % af alle nulårige, 91,68 % af alle etårige og 93,37 % af alle toårige. Spørgsmålet er, hvordan det fungerer for børnene? Bibringer vuggestuerne alle børn lige muligheder, som det kunne forventes i et demokratisk velfærdssamfund? Og hvis ikke, kan det så have betydning for børnene? For at svare på dette ønsker afhandlingen at identificere: Forskellige interaktionsmønstre og vuggestuens pædagogiske organisering ? og disse elementers betydning for barnets udvikling?

Pædagogisk bekender forfatteren sig til zonetænkning og ser barnets udvikling som afledt af zoner af fælles opmærksomhed og delt intentionalitet, hvor barnet gives mulighed for på forskellige måder at imitere omsorgsgiveren.

Afhandlingen ønsker at udvikle en metode til at registrere sammenlignelige interaktionsmønstre på tværs af vuggestuer. Dette gøres ved hjælp af fokuserede observationer, hvor udvalgte dialogelementer gøres numerisk op. Det analytiske udgangspunkt for afhandlingens undersøgelse er en statistisk analyse af data fra de observerede interaktioner, og der er lavet en statistisk model, der kan opfange det faktum, at ikke alle børn har lige stor mulighed for interaktioner med voksne i vuggestuerne. Endelig bringes observationsundersøgelsens konklusioner ind i en begrebslig analyse med neo-vygotskyansk udviklingsteori. En analyseform, der kan opfange konstitueringsprocesser i det levede barneliv.

Afhandlingen vil kunne lånes på AU Library, Campus Emdrup (DPB).