Søgning til DPUs nye bacheloruddannelse overstiger alle forventninger

343 kvote 1-ansøgere har søgt DPU's nye bacheloruddannelse i Uddannelsesvidenskab. Uddannelsen bliver den første af sin art i Danmark, og det høje ansøgertal bekræfter, at der er interesse og behov for en bacheloruddannelse, der kobler læring, uddannelse og pædagogik.

343 har via kvote 1 søgt om optagelse på den nye bacheloruddannelse i Uddannelsesvidenskab, som udbydes af DPU, Aarhus Universitet. Heraf har 181 ansøgere søgt Uddannelsesvidenskab som deres første prioritet. Hertil kommer 110 kvote 2-ansøgerne, der har søgt om optagelse på den nye bacheloruddannelse.

Ansøgertallet overstiger alle forventninger.

"DPU har brugt mange kræfter på at udvikle en bacheloruddannelse inden for et af tidens vigtigste og mest aktuelle områder. Derfor er vi ovenud glade for, at så mange nye studerende har søgt uddannelsen. Den store interesse for uddannelsen viser, at læring, uddannelse og pædagogik er vigtigere end nogensinde før," siger Lars Qvortrup, dekan på DPU, Aarhus Universitet.

Bacheloruddannelsen udfylder en vigtig plads i uddannelsessystemet og dækker samtidig vidensamfundets stigende efterspørgsel på nye pædagogiske kompetencer.

"Vi bliver nu bekræftet i, at vi har skabt en uddannelse, der er brug for i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Vi glæder os til at komme i gang med uddannelsen, fordi den udfolder store dele af DPU's faglige og videnskabelige potentiale. Og vi ser frem til at møde den nye gruppe af bachelorstuderende," siger Søren Kruse, prodekan for uddannelse på DPU, Aarhus Universitet.

Om uddannelsen
Uddannelsesvidenskab fokuserer på, hvilken rolle læring, uddannelse og pædagogik spiller i skoler, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politiske organisationer.

Uddannelsen bevæger sig i krydsfeltet mellem samfundsvidenskab og humaniora og integrerer fagene sociologi, antropologi, filosofi, psykologi og pædagogik. Med denne bredde dækker uddannelsen vidensamfundets stigende efterspørgsel på nye pædagogiske kompetencer.

DPU, Aarhus Universitet, vil uddanne professionelle pædagogiske problemknusere, der bl.a. kan svare på, hvordan moderne virksomheder og organisationer tiltrækker og udvikler vidende, kreative og innovative medarbejdere.

Uddannelsen åbner for karrierespor som uddannelseskonsulent inden for human ressource-området i private og offentlige organisationer, og kan samtidig blive et fundament for en karriere som konsulent, der rådgiver politikere og beslutningstagere inden for uddannelsesfeltet.

Der oprettes hold i både København og Århus.

Ansøgertal til bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab på DPU, Aarhus Universitet, 2010

Kvote 1 Århus: 1. prioritet 92; i alt 158 (inkl. 2 og 3. prioritet)
Kvote 1 København: 1. prioritet 89; i alt 185
Kvote 1-ansøgere i alt: 343