Nyt Asterisk: Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

Magasinet Asterisk sætter i sit nye nummer fokus på de æstetiske læreprocesser. Fag som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en stadig mere snæver læringsdagsorden, men nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen og med god grund.

Undersøgelser viser således, at æstetiske fag påvirker børns udvikling og læring, ikke bare i nuet, men også langt ind i fremtiden. Æstetiske læreprocesser er i sig selv berigende og dannende, men de kan også gavne børn og unges læring og udvikling også i andre fag, fordi der kan være en transfer effekt. Det tages under behandling i artiklen ”Er æstetik en løftestang for læring?”.

Musik hjælper med til at fastholde erindringer og tackle vanskelige situationer, fortæller musikforsker Sven-Erik Holgersen i et interview om, hvad musik betyder for børn og udvikling i læring.  Jørgen Huggler og Steen Nepper Larsen tager læseren på æstetisk historievanding, der trækker tråde fra det 18. århundrede og frem til i dag, mens innovationsforsker Lotte Darsø peger på, at vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og derved skabe en mere sanselig undervisning. Skal den frie kreativitet i det lys så fylde mere i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne? Det spørgsmål stilles til både den internationalt anerkendte billedkunstner Bjørn Nørgaard og til professor Niels Egelund.

I en ganske anden boldgade beskrives, hvordan indførelse af ny teknologi i skoler og i sundhedsplejen foregår hen over hovedet på de fagprofessionelle, der mangler en grundlæggende forståelse af teknologi. Konsekvensen er spildt teknologi og frustration blandt medarbejderne. Det fortæller professor Cathrine Hasse, der er leder af forskningsprojektet TECHNUCATION, som nu har udviklet en ny læringsmodel for teknologiforståelse.

Endelig peger migrationsforskeren Karen Valentin på, at de mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb om at få plads på det ufaglærte arbejdsmarked, er en stor misforståelse. Nepalesiske studerende er tværtimod et marked for Danmark.

• Hent det seneste nummer af magasinet Asterisk