Projektvejledning?

(dørene lukkes præcist)
  • Aarhus Universitet
    Institut for Uddannelse og Pædagogik
    Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV.
  • Forsvaret finder sted i lokale D174
Bedømmelsesudvalg:

Førsteamanuensis Cato Bjørndal, Institutt for Lærerutdanning og Pedagogikk, Tromsø Universitet, Norge

Professor Lisbeth Lundahl, Institutionen för Tillempad Utbildningsvetenskap, Umeå Universitet, Sverige

Lektor Peter Plant, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet (formand)

Vejleder:

Professor mso Cathrine Hasse

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek og ligger endvidere inden forsvaret til gennemsyn i  ph.d.-sekretariatet, Campus Emdrup (A114b).

Institut for Uddannelse og Pædagogik er vært ved en efterfølgende reception.

Projektvejledning?

Birte Kaisers socialkonstruktionistiske ph.d. afhandling er en kritisk diskursanalyse af projektvejledning på professionsbachelorprojekter.

De strategiske analyser viser, at vejledningen gennemføres i et hverdagssprog, der skjuler studieordningens uddannelseskrav.

I samfund præget af forandringer og uddannelsesreformer dukker stærke diskurser op og styrer sproget i de formelle sociale samhandlinger, som projektvejledning er.

Diskurserne kan være samfundsrelaterede eller institutionstilknyttede, men de er magtfulde, ideologiske og uundgåelige.

Når en kritisk diskursanalyse afslører, hvad magt mulighedsbetinger, ligger der en forventning i teorifeltet om handling. I Birte Kaisers perspektivering bliver en retorisk vejledningsgenre introduceret som vejen til synlighed i projektvejledningens metier og som brobygningsmulighed mellem forskellige interessemodsætninger.