Professor Patti Lather forelæser om politisk indblanding i forskningsfriheden

Patti Lather, Professor at School of Educational Policy and Leadership, Ohio State University, holder 3. september forelæsnig med titlen:This IS Your Father's Paradigm: Governmental Intrusion and the Case of Qualitative Research in Education.

Tid og sted: Onsdag 3. september kl. 15-17, Festsalen, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Lather vil tale om den tendens til øget statslig kontrol og styring af forskningen og undervisningen på de højere læreransalter, som hele den vestlige verden er vidne til i disse år. Begreber som new managerialism og accountability har været aktive i både England, USA og Australien i de sidste 10 år, mens vi her i Danmark kun har set starten af, hvad denne form for ledelsesdiskurs fører til.

Den nye universitetslov og oprettelsen af de nye universiteter, DTU og DPU, indeholder imidlertid tydelige tendenser, der peger i den engelske, amerikanske og autralske retning. Diskursens gradvise introduktion har ført til, at dens egentlige konsekvenser er kommet ganske meget bag på mange af de amerikanske og engelske forskere. I dag er de vidne til en helt direkte kontrol fra statslig side. Det udtales f.eks. nu direkte fra statslig side i f.eks. USA, hvilke typer af metoder og teoretisk tænkning, der anses for ønskværdig(e) indenfor amerikansk pædagogisk forskning.

Sanktionsmulighederne, som denne form for kontrol støtter sig til, består i styring af økonomiske ressourcer og i accept/forkastelse af profileringer indenfor de enkelte institutioner, sådan som den slags netop kan gennemføres ved hjælp af de typer af redskaber, den tidlige introduktion af accountability (mål, milepæle etc.) og ranking-systemer har muliggjort.

For danske forskere er det interessant at høre om de amerikanske og engelske erfaringer, fordi de siger noget om, hvad der ligger i vente for os. Derigennem har vi måske mulighed for at blive mindre overrumplede end vores amerikanske og engelske kolleger.

Ydermere er det interessant, fordi new managerialism i disse udgaver tilsiger en radikal ændring af den vestlige verdens hidtidige forståelse af videnskab. Den tætte kontakt mellem politisk magt og videnskabligt arbejde udgør med andre ord en ny vending i videnskabens historie.