Passende engagement og (u)bekvemme skoleliv

Et studie af børns navigationer mellem skole og familie. Ph.d.-forsvar af Karen Ida Dannesboe

Oplysninger om arrangementet

Fredag 7. september 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• ?Lektor Kim Rasmussen, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet
  • ?Seniorforsker Hilde Lidén, Institutt for Samfunnsforskning, Norge
  • Lektor Eva Gulløv (formand), Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Hovedvejleder:

• Lektor Niels Kryger, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek fra en uge før forsvaret.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Abstract:
I en tid hvor skole-hjem-samarbejde ofte er til debat, sætter afhandlingen Passende engagement og (u)bekvemme skoleliv – et studie af børns navigationer mellem skole og familie fokus på skole-hjem-relationer i børns hverdagsliv. Med afsæt i etnografisk feltarbejde analyseres børns, forældres og læreres bidrag til at etablere komplekse og alsidige relationer mellem skole og familie. Studiet giver indblik i skolens forventninger til forældres og børns deltagelse og opførsel samt den problematisering, der finder sted af børn og familier, der ikke formår at leve op til skolens forventninger. Afhandlingen belyser de måder, hvorpå skole-hjem-relationer præger børns skoleliv, deres selvforståelser som skolebørn, og desuden får betydning internt i familierne. Herigennem påpeges det, at skole-hjem-relationer er med til at skabe subtile differentieringer og bekvemme såvel som ubekvemme skoleliv.