Pædagogers engagement kan bryde social arv

Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med mange udsatte børn risikerer at forstærke den negative sociale arv. Hvis pædagoger skal bryde mønsteret, kræver det en målrettet pædagogisk indsats med engagement og nærvær.

»For nylig var jeg sammen med en dreng på otte år, og så kom jeg til at bruge ordet ivrig. ’Hvad betyder det?’ spurgte han. Det forklarede jeg ham så. Men tænk, at jeg skal være den første, der lærer ham, hvad ivrig  betyder,« siger Charlotte Ringsmose, der er professor MSO ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.