Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Morten Nørholm d. 25. januar 2008 kl. 13.00 i D174

Cand.mag. Morten Nørholms ph.d.-afhandlings teoretiske udgangspunkt er hos Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. Lundgren, Staf Callewaert, det konkrete er en række evalueringer af uddannelser til (semi)professioner inden for sundhedssektoren.

I afhandlingen konstrueres den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer. I sin tur konstrueres det som benævnes normal evalueringsforskning, som en symbolsk nødvendig del af det videnskabelige objekt uddannelsesevaluering.

Uddannelsesevalueringer med tilhørende normal evalueringsforskning - samt de uddannelser som evalueres - konstrueres som del af et socialt sorteringsredskab til reproduktion af en eksisterende social orden som i næste omgang henter sin legitimitet i en forskning der - trods administrativt allokeret eksternt i forhold til evalueringerne og det som evalueres - udgør en ikke-autonom del af et administrativt felt, magtens felt.

Tid:   25. januar kl. 13-16
Sted: DPU, lokale D174

Bedømmelsesudvalg:
Lektor Linda Andersen, Roskilde Universitetscenter
Lektor, docent Karin Anna Petersen, Uppsala Universitet, og gæsteprofessor, Høgskolen Kristianstad
Lektor Søren Langager, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (formand).

Vejledere:
Lektor Martin Bayer