Ny DVD om realkompetencer

I fremtiden skal vi anerkende andre og flere end de formelle kvalifikationer, som borgerne har papir på fra uddannelsessystemet. Ny DVD fra konference om realkompetencer.

Anerkendelsen af den enkeltes uformelle kompetencer rejser en række spørgsmål: Hvem er det, der skal vurderes og afklares? Hvem stiller kravene? Hvilken viden tæller? Og hvilken rolle skal vejledningen spille? På den nye Dvd "Realkompetencer på vej" får du nogle af svarene.

Dvd'en henvender sig til vejledere, jobkonsulenter, sagsbehandlere, forskere, studerende og politikere. Den indeholder optagelser fra en konference om realkompetencer, der blev afholdt på Danmarks Pædagogiske Universitet sidste år. Udover konferencens oplæg indeholder dvd'en en konferencereportage med resumé, oplægsholdernes præsentationer og uddybende artikler fra VejlederForum Magasinet.

Det du kan
"Realkompetencer er det du kan", sådan sagde konferencens konferencier, ph.d. og lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Peter Plant i sin indledning til konferencen. Han fortsatte: "Det er jo på mange måder revolutionerende i forhold til uddannelsestænkningen. I lang tid har uddannelser handlet om, at man fik et certifikat til noget. Så kunne man det. Så var man udlært. Men verden er jo meget mere broget og rig end det. Vi lærer noget gennem hele livet. Og det meste har vi ikke papir på".

Konferencen kombinerer forskning og teoretisk viden med forslag til konkrete strategier og brugbare redskaber. Dvd'en er relevant for alle, der arbejder med afklaring og vurdering af realkompetencer og er oplagt at bruge på kurser og personaledage.

Se udvalgte klip fra konferencen på hjemmesiden for guidance-europe. Læs mere om konferencens oplægsholdere og køb dvd'en hos SE – Studie og erhverv.