Når velfærdsstaten skal trimmes

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om fremtidens velfærd. Hvad siger forskningen? Evidens har fået stor opmærksomhed, når der skal træffes beslutninger om fremtidens velfærd. Idehistoriker Søren Christensen analyserer tendensen, som han bl.a. mener, skal ses i lyset af velfærdsstatens overgang til en konkurrencestat. Han taler om postpolitisk velfærd og advarer imod en ensretning af uddannelsesforskningen.

Midt under sidste års dramatiske lærerkonflikt udspiller der sig en bemærkelsesværdig diskussion i DR2 Deadline-studiet. Værten Martin Krasnik har besøg af lærernes formand Anders Bondo Christensen. Der bliver diskuteret forberedelsestid og kvalitet i undervisningen.