Når regler virker mod hensigten… En empirisk undersøgelse af forholdet mellem overnational policy-making og national implementering med særlig fokus på danske universiteters forvaltning af uddannelser under Erasmus Mundus-programmet

Ph.d.-forsvar: Ole Henkel

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 4. oktober 2012,  kl. 09:30 - 12:30

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• ?Lektor Anne Larson (formand), Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
  • ?Professor Palle Damkjær Rasmussen, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
  • ?Institutleder Sigvart Tøsse, Institutt for Voksnes Læring og Rådgivningsvitenskap, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet

Hovedvejleder:

• Lektor Søren Ehlers, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Abstract:
Afhandlingen Når regler virker mod hensigten – en empirisk undersøgelse af forholdet mellem overnational policy-making og national implementering med særlig fokus på danske universiteters forvaltning af uddannelser under Erasmus Mundus-programmet beskæftiger sig med internationalisering af videregående uddannelse. Fokus er på udbredelsen af joint degrees, et uddannelseskoncept, der anses for at være en af de mest integrerede modeller for internationalt uddannelsessamarbejde og er kendetegnet ved, at to eller flere universiteter i fællesskab udbyder en uddannelse, som fører til erhvervelse af én universitetsgrad udstedt på vegne af de involverede universiteter. Afhandlingen skriver sig ind i det forskningsområde, der kombinerer studiet af policy-making vedrørende videregående uddannelse med studiet af EU. Det overordnede formål er at belyse relationen mellem Danmark og EU. Med brug af metoden progressiv phronesis og inddragelse af implementeringsteori bidrager afhandlingen samtidig med viden om sammenhængen mellem implementering og valg af politikdesign inden for videregående uddannelse.