Medborgerskab på skoleskemaet

Hvordan underviser man i medborgerskab? Og hvordan er medborgerskab blevet en del af pensum i den engelske grundskole? Det er nogle af de spørgsmål, Chris Waller fra The Association for Citizenship Teaching belyser, når han den 23. maj forelæser på DPU.

I den engelske grundskole har der siden 2002 stået medborgerskab på skoleskemaet. Chris Waller fra The Association for Citizenship Teaching forelæser den 23. maj om udviklingen af citizenship teaching i Storbritannien. Herunder, hvordan medborgerskab er blevet en del af pensum i den engelske grundskole, og hvordan medborgerskab nu også bliver en del af pensum i the secondary schools i Storbritannien.

Danmark har ikke som Storbritannien gjort medborgerskab til en fag i grundskolen, men i 2006 blev det vedtaget, at medborgerskab skulle være en del af læreruddannelsen i Danmark. Fællesfaget kristendom/livsoplysning fik derfor tilføjelsen medborgerskab. Faget - også kendt som KLM - blev indført på professionsuddannelsen til lærer i 2007.

23. maj 2008, 10:00-12:00.

Sted

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej 164, 2400 København NV. i lokale D174.

Forelæsningen er arrangeret af Institut for Pædagogisk Filosofi i samarbejde med British Council.

Yderligere oplysninger

Institutleder på Institut for Pædagogisk Filosofi, professor Ove Korsgaard tlf. 88 88 94 33.