Læring i aktørnetværk - Learning in Actor Networks

Digitalt byggeri, Danmark/Digital construction Denmark, 2007-09. Ph.d.-forsvar ved cand.merc. Jesper Hundebøl.

fredag 10. juni 2011, kl. 09:00 - . kl.

Fredag d. 10. juni 2011 kl. 9.00 (dørene lukkes præcist)

DPU, Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV Lokale D169

Bedømmelsesudvalg

• Forskningsprofessor Niels Albertsen, Arkiktektskolen i Aarhus
  • Professor Tor Hernes, Copenhagen Business School
  • Professor mso Cathrine Hasse, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet (formand)

Vejledere

• Professor Bente Elkjær
  • Professor Kristian Kreiner, Copenhagen Business School

Med aktørnetværksteoriens symmetridoktrin som udgangspunkt og præmis, undersøges det i denne afhandling, hvordan humane såvel som nonhumane aktører indgår i processer og relationer, som vi med rette kan betegne som læring – begge bliver til, organisationen skabes på ny. Afsættet er sociologiske studier af projekteringsarbejdet på arkitekt  og ingeniørtegnestuer, hvor nye digitale værktøjer i disse år synes at ændre gældende praksisser.

Bedømmelsesudvalget konkluderer: "Samlet set er der tale om en særdeles velkonstrueret, interessant og relevant afhandling, der vedrører teoretisk udvikling af læringsteori, forskning i byggesektoren og videreudvikling af ANT-tilgangen. Generelt er afhandlingen en både systematisk og konsistent diskussion, der med meget stor grundighed, mange præcise formuleringer, indsigtsfulde analyser og tankevækkende pointer argumenterer for læring i aktørnetværk."

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek og ligger endvidere inden forsvaret til gennemsyn i ph.d.-studienævnets sekretariat (A114b).