DPU

Aarhus Universitets segl

Læreruddannelse - ekspert i undervisning

Danmarks Lærerforening og Aarhus Universitet fremlægger i dag et fælles forslag til et forsøg med en forskningsbaseret læreruddannelse. Målet med uddannelsen er at gøre den lærerstuderende til ekspert i undervisning. Forslaget er udtryk for en afgørende nytænkning i forhold til dansk uddannelsestradition.

Uddannelsen bygger på et ligeværdigt og integreret samarbejde mellem professionshøjskoler og Aarhus Universitet. I forsøget samarbejder underviserne på professionshøjskolen med underviserne på universitetet om de enkelte dele af uddannelsen. Det skal styrke kvaliteten af de studerendes undervisning og udviklingen af de faglige miljøer både på universitetet og på professionshøjskolerne. 

"Den forskningsbaserede læreruddannelse er et både spændende og perspektivrigt initiativ, som forhåbentlig kan være med til at skabe fornyet interesse om læreruddannelsen. Aarhus Universitet byder ind med forskningsbaseret viden i hele uddannelsesspektret - først og fremmest på det pædagogiske område ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), men også Humaniora og Naturvidenskab vil være oplagte samarbejdspartnere," siger rektor ved Aarhus Universitet Lauritz B. Holm-Nielsen.

Forslaget præsenteres som en åben skitse, da det er en invitation til, at en eller flere professionshøjskoler går ind i et samarbejde om et forsøg med en kvalitativt anderledes uddannelse end den eksisterende læreruddannelse.

"Ved at koble professionshøjskolernes ekspertise i fagdidaktik med universitetets forskning i pædagogik og fag opnår vi en uddannelse, der som noget helt afgørende knytter forsknings- og praksisviden tæt sammen," siger dekan Lars Qvortrup, DPU.

Han understreger, at målet er, at gøre læreren i stand til at inddrage forskningsviden i sin egen praksis:

"På den måde vil både fagdidaktik, almendidaktik og pædagogik blive styrket som værktøjer i undervisningen."

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, siger om det nye forslag:

"Vi har lagt vægt på uddannelseskundskab, almen didaktik og fagdidaktik, fordi læreren som ekspert i undervisning skal besidde særlige kompetencer som underviser. Udgangspunktet for linjefagene er fortsat fagene som undervisningsfag. Dette udgangspunkt er en stor styrke i dansk læreruddannelsestradition. Her har professionshøjskolerne en helt særlig ekspertise, som er et centralt grundlag i vores forslag." 

Praktikken inddrages i væsentlig grad som udgangspunkt for den teoretiske del af uddannelsen. Derved styrkes udbyttet af praktikperioderne. Ved at placere en betydelig del af praktikken i slutningen af uddannelsen og sætte fokus på emner som klasserumsledelse og dansk som andetsprog styrkes den studerende i overgangen til arbejdet i folkeskolen. 

Forsøget skal afprøves i et afgrænset omfang. Evalueringen fra forsøget kan skabe værdifuld viden i forhold til en fremtidig udvikling af læreruddannelsen. Ved at iværksætte et gennemarbejdet og begrænset forsøg bliver der samtidig skabt ro for professionshøjskolerne til fortsat at sikre kvaliteten i den eksisterende læreruddannelse. 

Yderligere oplysninger

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen
T 3369 6300, M 2164 6293

Dekan Lars Qvortrup, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
T 8888 9060, M 2784 4005

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet
T 8942 1141, M 2338 2126 


 

Fakta om 

Forsøg med forskningsbaseret læreruddannelse 

Forlaget er udarbejdet af Aarhus Universitet - i samarbejde med Danmarks Lærerforening.

Forslaget beskriver en læreruddannelse, der:

  • Er på kandidatniveau
  • Udbydes i samarbejde mellem universitet og professionshøjskole
  • Er forskningsbaseret
  • Styrker sammenhængen mellem teori og praksis
  • Har som mål at gøre læreren til ekspert i undervisning
  • Repræsenterer et kvalitativt andet bud på en læreruddannelse end den eksisterende
  • Følger Bologna-strukturen og er dermed kompatibelt med det øvrige uddannelsessystem
  • Bevarer linjefagsstrukturen og muligheden for, at de studerende vælger tre linjefag