Lærebogspris til DPU-forsker

DPU-forsker Niels-Henrik Møller Hansen får Forlaget Samfundslitteraturs lærebogspris på 25.000 kr.

Niels-Henrik Møller Hansen fra Center for Ungdomsforskning på DPU har fået Forlaget Samfundslitteraturs lærebogspris sammen med ph.d.-stipendiat Bella Marckmann fra Københavns Universitet og sociolog Esther Nørregaard-Nielsen.

De har fået prisen for deres forslag til en lærebog om arbejde med spørgeskemaer. I sin motivation til prisen, skriver forlaget: "I bogen gennemgås på pædagogisk og logisk vis alle de overvejelser og faser, der knytter sig til brug af spørgeskemaer: Hvem skal man spørge, hvordan får man fat i dem, hvordan spørger man og hvordan undgår man de klassiske fodfejl. Særprisen uddeles som en anerkendelse af et manuskript der skaber overblik, er i øjenhøjde med læseren og er skrevet i et levende sprog der skaber en god læseoplevelse".

Forlaget Samfundslitteratur uddeler hvert år Lærebogsprisen på 100.000 kr. til et forslag til en forskningsbaseret lærebog til undervisning på de mellemlange og lange videregående uddannelser inden for samfundsvidenskab, humaniora og naturvidenskab. I år uddeler forlaget desuden to særpriser på hver 25.000 kr. Det er den ene af disse, der bliver givet til bogen om spørgeskemaer.

Formålet med priserne er, at opmuntre flere undervisere og forskere til at skrive forskningsbaserede lærebøger, der kan erstatte forældede bøger og kompendier eller måske endda bidrage med noget helt nyt.

Prisen bliver overragt fredag den 16. november kl. 12 på Bogforums Fri Scene.

Læs mere om lærebogsprisen