Kortlægning af forskningen på førskoleområdet fortsætter for tredje år i træk

Hvad siger forskningen om daginstitutionsområdet? Det skal Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning nu undersøge for Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, for tredje år i træk.

"Forskningskortlægningen af året 2008 af førskoleområdet er den tredje i rækken af kortlægninger af dette interessante område. Vi glæder os meget til resultatet, og vi glæder os til at se om der er en udvikling i de sidste tre års forskning. Vi ser på temaer, metodik og forskningsstrategier." siger direktør for Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning Sven Erik Nordenbo.

Sven Erik Nordenbo mener, at disse forskningskortlægninger kan udgøre en vigtig del af det materiale, der bør indgå i udvikling af evidensbaseret praksis inden for førskoleområdet.

Rewievgruppe af førende forskere på førskoleområdet
Kortlægningen vil blive foretaget af en reviewgruppe af førende forskere inden for området. Forskerne vil i første omgang få til opgave at uddrage data fra den skandinaviske forskningslitteratur om emnet og finde ud af hvilke forhold i førskolen, som undersøgelserne fokuserer på.

Reviewgruppen består af:

• Professor Katrin Hjort, Syddansk Universitet
  • Lektor Bente Jensen, DPU, Aarhus Universitet
  • Professor Inge Johansson, Stockholms Universitet
  • Professor Thomas Moser, Høgskolen i Vestfold, Oslo
  • Direktør Niels Ploug, Danmarks Statistik

Fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning deltager professor Sven Erik Nordenbo og Souschef Michael Søgaard Larsen.

Protokollen er klar
Reviewgruppen har i samarbejde med Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning skrevet en såkaldt protokol for reviewet. Protokollen er offentliggjort på hjemmesiden. På den måde kan alle interesserede følge processen tæt.

"Det handler om at skabe størst mulig åbenhed om fremgangsmåden. Alle vil kunne følge med i, hvordan forskerne kommer frem til deres resultater," siger Sven Erik Nordenbo, der forventer, at undersøgelsen afsluttes ultimo december 2009. Undersøgelsens hovedresultater forventes offentliggjort i Bakspejlet, der er EVA's årlige magasin til dagtilbudsledere. Senere bliver hele undersøgelsen gjort tilgængelig på Clearinghouses hjemmeside.

Flere oplysninger om fremgangsmåden ved produktion af forskningskortlægninger og systematiske reviews kan findes i konceptnotatet for clearinghouse, der findes på hjemmesiden for Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.

Yderligere information
Persille Schwartz, evalueringskonsulent, Danmarks Evalueringsinstitut, E: psc@eva.dk T: 35254649
Sven Erik Nordenbo, professor, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet
E: sen@dpu.dk T: direkte: 8888 9980; privat: 3259 3347; mobil (arbejde) 4025 6791; mobil (privat) 2679 2354