Kommentar: Adoption er en kærlighedsøkonomi

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om adoption. »Founded by love« er en adoptionsorganisations slogan og et eksempel på, at kærlighed præger italesættelsen af adoption. Men er adopterede børn kærlighedsgaver? Lene Myong går bag om kærligheden i den aktuelle adoptionsdebat og viser, at kærlighedens logikker har en pris.

I efteråret 2012 var jeg i Seoul for at interviewe koreanske adopterede, der har valgt at re-migrere til Sydkorea. Under mit ophold opsøgte jeg organisationen Holt Children Services, som har formidlet størstedelen af de op mod 200.000 transnationale adoptioner af koreanske børn, som har fundet sted siden 1950’erne. Organisationen blev oprindelig grundlagt af amerikaneren Harry Holt, en evangelisk landmand, som i årene efter Koreakrigen rejste til Sydkorea for at adoptere otte børn. I dag bliver Holt Children Services markedsført som en af verdens førende velfærdsorganisationer.