Karriereveiledningens genealogi

Ph.d.-forsvar ved Roger Kjærgård.

Fredag 5. april 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg

• ?Lektor Camilla Hutters (formand) Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • ?Lektor Anders Lovén, Malmö Universitet
  • ?Førsteamanuensis Lars Gunnar Lingås, Høgskolen i Vestfold

Hovedvejleder

• ?Lektor Peter Plant, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af lektor Rie Thomsen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen, som er skrevet på norsk, ligger til gennemsyn hos Maibritt Wraa Nielsen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 256, 2400 København NV.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé av avhandlingens innhold
Avhandlingen tar sitt utgangspunkt i hvordan karriereveiledning kommer til uttrykk i vår samtid, både på et befolkningsnivå og på individnivå. Gjenstandsfeltet til karriereveiledning er forstått som henholdsvis arbeidsmarkedsfeltet og utdanningsfeltet, og det er borgernes forhold til dette gjenstandsfeltet karriereveiledning skal søke å regulere. Med inspirasjon fra Michel Foucaults (1926 – 1984) diskurs- og makt analytikk søkes det å vise hvordan karriereveiledning kommer til uttrykk som en reguleringsmekanisme mellom samfunnets behov og individets frihet til å velge utdanning og arbeid. Gjennom genealogi som metode blir karriereveiledningens heterogene og historiske løpebaner synliggjort. Den historiske fremvekst starter i 1600-tallets statsrasjonalistiske styringstenkning, og beveger seg så videre gjennom eneveldet Danmark – Norges lydighetsorienterte reguleringsmekanismer. Deretter gjøres det et opphold ved de protestantiske og filantropiske bevegelser på 1800-tallet, før psykologiske og naturvitenskapelige vitensformer får innflytelse på karriereveiledning. Velferdsstatens nærmest totaliserende regulering og differensiering gjør seg så gjeldende på 1950 tallet før samtidens individuelle ansvarlighet for egen karriere utgjør karriereveiledningens selvfølgelige tilsynekomst.

Afhandlingen udlånes på AU Library, Campus Emdrup (DPB).