Karakterer bør være mere retfærdige

Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Peter Allerup, siger, at amerikanske og britiske testmetoder kan gøre skolekarakterer mere retvisende.

Samfundet stiller store krav om at lave præcise målinger af elevernes niveau i skolesystemet. Det gælder for eksempel internationale undersøgelser, der skal benchmarke danske skoleelever internationalt. Og det gælder, når eleverne i folkeskolen i disse dage går til skriftlig eksamen i matematik, dansk og fysik.

Men ifølge Peter Allerup, der holder tiltrædelsesforelæsning som professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet fredag den 9. maj, tegner karaktererne ikke et retvisende billede af elevernes niveau.

"Karakter siger ikke meget om elevens sande præstation, og de siger heller ikke noget om, at nogle årgange eller skoler klarer sig bedre end andre," fortæller Peter Allerup.
Peter Allerup har ved flere lejligheder medvirket til analyser af observationer fra internationale evalueringer inden for læsning, matematik og naturfag.

Ifølge Peter Allerup er problemet ved mange prøver, at de ikke er renset for skævheder, der favoriserer bestemte grupper af elever – for eksempel drenge i forhold til piger. Men med inspiration fra USA og Storbritannien er det faktisk muligt at fjerne disse skævheder ved at bruge eksamensprøver, der kaldes item-banking.

Item-banking giver et mere retsvisende og sammenligneligt resultat, fordi prøverne gennemgår en slags generalprøve, før de tages i brug i den virkelige verden. Ved generalprøven identificeres og fjernes utilsigtede skævheder, der kan fordreje et måleresultat betydeligt, hvis det ikke opdages, siger Peter Allerup.
Som eksempel på alvorlige skævheder fandt Peter Allerup for eksempel falske kønsforskelle i den internationale læseundersøgelse TIMSS i 1995. Skævheden betød, at piger og drenge og svarede vidt forskelligt på det samme matematik- og naturvidenskabsspørgsmål, og at kun drengenes svar var rigtige.

Peter Allerup erkender, at item-banking ikke egner sig til gruppeeksamener eller prøver, hvor eleverne forventes at tage personlig stilling. Alligevel spår Peter Allerup item-banking en stor fremtid i individuelle, skriftlige eksamener, hvor svaret skal være forholdsvis entydigt.
"Fra politisk hold er der et ønske om at kunne drage sammenlignelige paralleller mellem grupper af elever. Hvis det ønske skal opfyldes, bør det ske på den mest retfærdige måde."

Peter Allerups tiltrædelsesforelæsning finder sted i DPUs festsal fredag 9. maj 2003 klokken 14.