IT, Medier og Læring: Teknologisk udvikling - pædagogisk nytænkning?

Konference på Danmarks Pædagogiske Universitet mandag 1. december 2003

Trods massive økonomiske satsninger på IT inden for alle områder af undervisningssektoren og digitale mediers øgede betydning i børn og unges dagligliv uden for institutionerne, tyder forskningsresultater på, at implementeringen af digitale medier i grundskole og ungdomsuddannelser ikke for alvor flytter ved undervisningens metoder og læreplaner.
IT betragtes som redskaber til sædvanlig læring, og de digitale mediers egentlige potentialer får kun ringe plads i undervisningsplanlægning og læseplaner.
Som en af grundene til institutionernes træghed anfører nogle forskere mangel på fantasi og indblik i, hvad der egentlig er på færde i digitaliseringen af samfundet. Andre ser manglende nytænkning i uddannelsen af lærere som en væsentlig årsag til, at de seneste års forventninger til IT som forandringsfaktor i læringsmiljøerne ikke synes indfriet i dag.

Konferencens mål er at stille skarpt på disse spørgsmål, og dagens oplæg og temasessioner bygges op omkring tre perspektiver:

Teknologiperspektivet: Hvad er der på færde inden for den teknologiske udvikling i disse år? Tendenser og forventninger til de digitale teknologiers betydning i dagligdagen uden for og inden for de pædagogiske institutioner og uddannelsesmiljøer.

Læringsperspektivet: Hvor sker der noget i dag? Eksempler på læringsmiljøer som med særlig succes benytter de digitale medier i undervisningen.

Uddannelsesperspektivet: Hvilke lærerkvalifikationer matcher udviklingen? På hvilke områder fordrer den digitale udvikling ændringer i uddannelsen af lærere inden for grundskolen og ungdomsuddannelserne?

Læs mere om konferencen.

Konferencen er åben for alle, der beskæftiger sig med forskning, undervisning og planlægning inden for området, og konferencen vil foregå på nordiske sprog (dansk, norsk og svensk).
Konferencegebyret er 900 DDK, som inkluderer kaffe og frokost.

Tilmelding senest 1. november 2003 per mail til registration@dpu.dk eller til Anne Slej Kristensen, Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København NV, 88 88 97 01. Tilmeldingen mærkes med konferencenummer 10103108