Identity Work among People with Elevated Cholesterol

The Every Day Elasticity of Compliance with Medical Regimens Ph.d.-forsvar ved cand.med. Lina Klara Hoel Felde

Oplysninger om arrangementet

tirsdag 31. maj 2011, kl. 13:00 - . kl.
  • Tirsdag d. 31. maj 2011 Kl. 13.00
  • DPU, Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV.
  • Lokale D174

(dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

Professor Dag Album, Universitetet i Oslo

Lektor og docent Katarina Jacobsson, Lunds Universitet

Lektor Ulf Brinkkjær, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet (formand)

Vejledere:

Lektor Kristian Larsen

Lektor Monica Carlson

Professor Jakob Kragstrup, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet

Afhandlingen afprøver begrebet identitetsarbejde til at drøfte folks hverdagspraksis med den symptomløse risikofaktor højt kolesterol i et dilemma mellem at være syg og rask.
Fire begrebsapparater afprøves i drøftelsen af identitetsarbejdet: 1) Identitetsarbejde drøftes som et navigationsarbejde mellem medicinske regimer og hverdagsforhold i et liminalt rum. 2) Identitetsarbejde drøftes, ud fra begrebet temporalt limbo, som en compliance-praksis i skiftende kontekster ”her og nu”, hvormed compliance-begrebet gøres elastisk. 3) Identitetsarbejde drøftes som en benchmarking-behandlingsbeslutningsproces. 4) Identitetsarbejde drøftes som et biografisk arbejde i takt med skiftende hverdagsrytmer.
Afhandlingen kan læses som en refleksiv kritik af medicinske absolutter og som en demonstration af anvendte metodologiske greb forankret i en etnometodologisk orienteret konstruktionistisk tilgang.

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek og ligger endvidere inden forsvaret til gennemsyn i ph.d.-studienævnets sekretariat (A114b).