Hvem skaper musikken? En studie av musikalsk skapende partnerskapsprosjekter i skolen ut fra et estetisk og didaktisk perspektiv

Ph.d.-forsvar ved cand. phil. i musik Randi Margrethe Eidsaa.

Oplysninger om arrangementet

Onsdag 25. februar 2015,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Birgitte Stougaard Pedersen (formand), Institut for Æstetik og Kommunikation, Aarhus Universitet
  • Professor Magne Espeland, Høgskolen Stord/Haugesund
  • Professor Emeritus Bengt Olsson, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet

Hovedvejleder

• Lektor Sven Erik Holgersen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af professor Vibeke Hetmar, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception. Deltagelse er gratis, men af praktiske grunde bedes man tilmelde sig ph.d.-forsvaret her.

Resumé
I denne studien belyses nasjonalt finansierte skoleprosjekter der profesjonelle musikere møter skoleelever i et samarbeid omkring utviklingen av et felles produkt som skal vises for publikum. Forskningsprosjektet er empirisk basert, og tar utgangspunkt i fire skoleprosjekter der kollektive skapende prosesser vektlegges. Prosjektene er av forskjellig karakter; et eksperimentelt konsertprosjekt, en symfonisk konsert der skoleelever spiller sammen med orkestermusikere, en operaproduksjon og en musikkteaterforestilling. Analysen er konsentrert omkring de estetiske uttrykkene som skapes i partnerskapsprosjektene. Gjennom undersøkelsen av de didaktiske prosessene går det fram at det endelige musikalske resultatet utvikles i identifiserbare faser der de profesjonelle musikerne trer frem som ledere, de blir musikalske stillasbærere. Studien viser også at elevene er bidragsytere med innspill som påvirker utformingen av ensemblets avsluttende presentasjon. Gjennom analyser av dialoger mellom de voksne og elevene kommer det frem at aktørene har en praktisk, aktivitetspreget tilnærming til samarbeidet og materialet de skaper.

Analysen viser hvordan ideer og råmateriale konkretiseres i klingende former som blir funksjonelle i respektive kunstneriske konsept. Det kommer frem at musikerne og skoleelevene må være i en form for bevegelse sammen, og at deres felles produkt realiseres som et resultat av deltakernes samlede musikalske kompetanse, deres tilgjengelighet for hverandre og i tillegg enkelte kontekstuelle faktorer. Studien identifiserer eksperiment, samspill, fantasi og sammenstilling av ord og musikk som fire ulike tilnærminger til skapende arbeid i prosjekter for profesjonelle musikere og skoleelever.

Læs kort præsentation af afhandlingen her