Hvad er formålet med skolen?

DPU afholdt 23. november et seminar med det formål at trække trådene fra K.E. Løgstrups berømte foredrag 'Skolens formål' til i dag. Alle foredrag blev optaget på video og kan streames her.

Med afsæt i Løgstrups foredrag på den daværende Danmarks Lærerhøjskole og den efterfølgende artikel gav en række foredragsholdere fra forskellige fag og institutioner indblik i Løgstrups tænkning og udblik til den aktuelle diskussion om skolen og dens uddannelses- og dannelsesmæssige opgave og formål.

Tilværelsesoplysning først, uddannelse så

"Til skole hører oplysning om den tilværelse vi har med og mod hinanden, oplysning om samfundets indretning og historiens gang, om naturen vi er indfældet i med vort åndedræt og stofskifte, om universet vi er indfældet i med vore sanser. For at have en enkelt glose om det, vil jeg kalde det tilværelsesoplysning. Som det var indholdet af fænomenet skole for over to tusind år siden, er det skolens opgave den dag i dag. Hvad vi må stå fast på, er, at formålet med skolen er oplysning, så vi ikke af vort samfunds karakter af arbejdssamfund lader os forlede til at reducere skolens formål til at være uddannelse. Uddannelse i skolen er et afkast, som tilværelsesoplysningen giver"

Fra K.E. Løgstrup: 'Skolens formål'

Se og hør alle foredrag fra konferencen