Humorkonference på DPU

Det står nu klart, at Danmarks Pædagogiske Universitet bliver vært for den årlige humorkonference i juli 2006.

Konferencen ventes at tiltrække 250-400 internationale forskere fra International Society for Humor Studies, som tæller humoreksperter inden for discipliner som psykologi, medicin, lingvistik, litteratur, politik, uddannelse, pædagogik og filosofi.

Formand for konferencen i 2006 bliver adjunkt ved DPU Martin Führ, der har vakt international opsigt med sin banebrydende forskning i humor blandt børn.

Mens humor er et højt prioriteret forskningsområde i USA, har det i Danmark næsten ikke fået nogen opmærksomhed. Det ønsker Martin Führ, som arrangerer konferencen sammen med professor Hans Vejleskov, at ændre på.

Ved tidligere konferencer er så forskellige fænomener som humor til bekæmpelse af frygt, ufrivilligt morsomme situationer og humor som terapeutisk redskab blevet behandlet.